Radno i socijalno pravo

Драгослав Нешков

6) Контрола извршавања уговорних обавеза и механизам отклањања

уочених пропуста у спровођењу уговора.

Основно полазиште и оквир у којем се планира и остварује здравствена заштита јесте:

• _ стратегија и мере за обезбеђивање здравствене заштите, која доноси

Влада и

• – Програм здравствне заштите, који доноси Завод.

Ова два програмска документа ближе дефинишу здравствену политику, циљеве, задатке и приоритете које утврђује држава и здравствено осигурање у остваривању здравствене заштите. У склопу тих циљева свакако спадају приоритетно:

• – побољшање здравственог стања становништва,

© – продужење живота и побољшање квалитета живљења,

• – повећање ефикасности и квалитета рада здравствене службе.

Реализацију тако утврђене здравствене политике односно утврђених циљева и задатка врши здравствена установа. Обим свога рада, пружање здравствених услуга по броју, врсти, сложености и приоритетима здравствена установа утврђује годишњим планом рада. План рада здравствене установе треба да представља дакле, конкретизацију Програма здравствене заштите Завода. Оцену да то јесте тако даје подручни завод за заштиту здравља.

Елементи квалификације рада здравствене установе су:

• физички обим, број и врста здравствених услуга исказаних по номенклатури,

• вредности обима плана рада – физички обим исказан у ценама из ценовника здравствених услуга.

Номенклатуру и ценовник здравствених услуга утврђује Завод.

3. Уговарање здравствених услуга

Код нас се примењује комбиновани метод плаћања здравствених услуга. Финансира се усаглашени план рада здравствених установа. За пружене здравствене услуге у оквиру плана рада, здравствена установа остварује средства за рад путем испостављања фактура надлежној филијали Завода. Испостављање фактуре здравствена установа врши према номенклатури и ценовнику који утврђује Завод. На тај начин здравствена установа исказује свој рад:

• _ по обиму – бројем и врстама услуга које исказује на фактури и

© _ по вредности – у новцу.

• _ Међутим, у пракси је требало даље решити два питања:

• _ како обезбедити равнотежно финансирање, односно како ускладити обим потрошње здравствене службе са реалним могућностима филијале, односно Завода, и

• _ како у оквиру самосталности здравствене установе обезбедити јој реално покриће стварних расхода.

Инструменти уравнотежења јесу обрачунске цене.

УУ