Radno i socijalno pravo
РАДНО И СОЦИЈАЛНО ПРАВО
риже
за запошљавањем итд.). Сем тога, појачати мере финансијске подршке оним послодавцима који запошљавају лица са већим ризиком од дуже незапослености. (Б) У вези промена материјално-правног карактера, указујемо на следеће. Прво, и у пракси деловања и у прописима акценат ставити на мере активне политике запошљавања и активног тражења посла од стране самих незапослених. Афирмисати тзв. индивидуалне планове запошљавања – планове активног тражења посла, јер преко 1/3 незапослених сада није укључена у то.
Друго, пасивне мере у области запошљавања (незапосленичка помоћновчане накнаде) препустити другим фондовима.
Треће, све горе наведено у вези промена материјално-правног карактера подупрети одговарајућим финансијским средствима, тј. преиспитати постојећа буџетска ограничења са тим у вези.
Четврто, из опсега деловања служби за запошљавање издвојити све оне послове који нису у најнепосреднијој вези са запошљавањем. На пример, послове који се тичу здравственог осигурања незапослених лица, и то препустити посебним фондовима. То је пракса и у суседним земљама.
(Ш)
У систему социјалног осигурања, односно пензијског, инвалидског и здравственог осигурања, основни разлози за реформу тог система су, пре свега, (а) економске; (6) демографске; и (в) системске природе.
(а) Када је реч о економским разлозима, ту се, заправо, ради о пробле-
мима везаним за финансирање система. Наиме, систем текућег финансирања не може да обезбеди пуни, законом предвиђени, обим и квалитет права. Јер, (1) с обзиром на број запослених имамо изузетно велики број пензионера; (2) ниска и нередовна примања не могу поднети даља оптерећења на име издвајања у фондове социјалног осигурања. Све досадашње промене у начину финансирања система тицале су се, превасходно, управо текућег начина финансирања (тзв. први стуб финансирања). Ту даља оптерећења нису могућа. Постоји потреба обезбеђивања и других извора – тзв. другог и трећег стуба финасирања. Други стуб би значио обавезно допунско осигурање, али горе наведени економски разлози, за сада, отежавају његово функционисањеИзлаз се може тражити у добровољном осигурању, али само као комплементарном извору уз претходно наведене. У том смислу треба посматрати и функцију Закона о добровољним пензијским фондовима.
(6) У вези демографских разлога, уочљива је тенденција старења становништва што доводи и до повећања броја пензионера по већој стопи у односу на стопу раста броја обвезника уплате доприноса за пензијско и инвалидско осигурање.
/3