Radno i socijalno pravo

Златибор 2007 Радно законодавство у пракси

јавна власт ограничавала слободу синдиката у погледу управљања и коришћења синдикалних фондова за законите циљеве синдиката нису у складу са принципима слободе (синдикалног) удруживања, став је Комитета за слободу удруживања Међународне организације рада.

Синдикат, као организација (удружење) за заштиту економских и социјалних, културних и моралних интереса радника (чланства), ужива, најпре, аутономију у односу на јавну власт (државу) не само у погледу начина унутрашње организације, избора метода деловања, већ и начина коришћења имовине синдиката.

Интервенционизам јавне власти и погледу имовине синдиката може легитимно да иде у два правца – у правцу заштите имовине синдиката прописивањем највишег износа накнаде штете за случај организовања незаконитог штрајка, с једне стране, као и у правцу прописивања додатних услова за активности синдиката које нису непосредно и стриктно везане за основне функције синдиката – ревандикативну, заштитну и партиципативну, с друге стране.

Кад је реч о законском ограничавању висине накнаде штете (нпр. у шведском или француском праву), што је одступање од начела интегралне накнаде штете сходно општим правилима о одговорности за штету, законски разлог оваквог решења лежи у потреби да се заштити својина синдиката нужна за обављање синдикалних активности, чиме се штити и идеја социјалног дијалога и партнерства, као и систем индустријских односа. Са становишта интереса послодавца треба подсетити да послодавац може да утиче на висину штете услед незаконитог штрајка тако што може да отпусти учеснике незаконитог штрајка и запосли друге раднике, чиме наставља процес рада и нормализације пословања.

Ограничавање висине накнаде штете за случај незаконитог штрајка јавља се у упоредном (нпр. америчком) праву и путем колективних уговора о раду, са аналогном мотивацијом, односно разлогом као и у случају законског ограничавања висине накнаде штете.

Законско ограничавање износа накнаде штете који пада на терет синдиката који је организовао незаконити штрајк, како би се заштитила својина синдиката нужна за обављање синдикалних активности, јесте у складу и са Европском социјалном повељом, сходно тумачењу, односно закључцима Европског комитета за социјална права, који је овлашћен да

38