Radno i socijalno pravo

Златибор 2008 Социјална права и достојанство на раду

цијалног осигурања, социјалистички универзализам, наглашену институционализацију и униформисаност система и др.

5. корпоративистичка група која обухвата Немачку, Француску, Аустрију и Белгију — ове земље карактеришу програми који су усмерени према појединим групама занимања тако да су јавни службеници посебно привилеговани. Веза између доприноса и бенефиције је чвршћа него код либералних и социјалдемократских система. Систем социјалне заштите, нарочито у погледу пружања услуга је добро развијен и пружа широк дијапазон врста и пружалаца услуга и начина остваривања права из ове области.

Сигурно је да се све земље суочавају са проблемом дугорочне стабил-

ности система социјалне заштите, и у оквиру ње, посебно заштите ста-

рих лица, тако да је за функционисање и побољшање система неопходно обезбедити финансијска средства. Због тога је један од најважнијих задатака креатора социјалне политике, у свим земљама ЕУ, да раде на

проналажењу решења за рационалније и ефикасније пружање услуга у

области социјалне заштите, која се, због саме своје природе може од-

разити на стабилност целокупног друштвеног система.

Summary

The paper examines social protection for older people in Serbia and some EU countries. It focuses on income support, health services and the provision of care, as well as considering the effects of these policies on social exclusion. The paper locates each country's different social protection programmes within a broader welfare regime model. It finds an interesting variety of approaches to pension and health provision, which range from generous universalism to minimal means-testing. However, it finds much less innovation in areas such as long-term care and intermediary services. The paper challenges generalisations about old age social protection in developing countries, and argues that the different experiences of all mentioned countries could provide useful lessons for social protection in Serbia.

587