Radno i socijalno pravo, 01. 01. 2009., S. 127
Иво Розић, Рјешавање колективних радних спорова у Босни и Херцеговини, Радно и социјално право, стр. 111-126, ХШ (17 2009)
мјењују се у случајевима када синдикат организира штрајк упозорења под увјетом да исти траје најдуже два сата.
Законом о штрајку предвиђен је поступак који је неопходно поштовати приликом организирања штрајка. Тако се штрајк најављује у посебној форми и у одређеном року прије почетка штрајка. Наиме, према одредби из члана 4. ЗОШ-а Федерације БиХ, штрајк се најављује у писаној форми. Најава штрајка мора се извршити најкасније 10 дана прије почетка штрајка. У писаној најави штрајка наводе се разлози за штрајк, мјесто, дан и вријеме почетка штрајка. Да би штрајк протекао без инцидената организатор штрајка истовремено је дужан о времену и мјесту одржавања штрајка обавијестити надлежно Министарство унутарњих послова.
У Републици Српској штрајк се најављује достављањем одлуке о ступању у штрајк пословодном органу подузећа, односно њему по функцији другом одговарајућем органу, најкасније пет дана прије дана отпочињања штрајка, односно у року од 24 сата ако се ради о штрајку упозорења. Одлука о ступању у штрајк у грани, односно дјелатности, доставља се, у роковима одговарајућем удружењу послодаваца и Влади Републике. Одлука о ступању у генерални штрајк доставља се Влади и Привредној комори Републике. Сматрамо да заиста нема потребе доставити одлуку о ступању у штрајк Привредној комори.
На приједлог послодавца, са синдикатом се утврђују послови који се не могу прекидати за трајања штрајка. Овом одредбом законодавац жели осигурати основом процес рада, који осигурава нужне увјете живота и рада становништва, односно других правних особа, и спрјечава угрожавање живота и особне сигурности и здравља. У Федерацији БиХ склапа се споразум на приједлог послодавца, а садржи нарочито одредбе о пословима и броју радника који су дужни радити за вријеме штрајка или искључења са рада, ради осигурања минимума процеса рада (производно-одржавајући послови), осигурања неопходних увјета живота и рада становништва, односно рада других правних лица, као и ради осигурања имовине и спрјечавања угрожавања живота и особне сигурности или здравља становништва (здравство, електропривреда, водопривреда, ПТТ услуге, међународни промет).“ Послови на којима се не може прекидати рад могу се регулирати колективним уговором. У Републици Српској у дјелатностима од посебног јавног и друштвеног интереса, за вријеме штрајка мора се осигурати минимум процеса рада којим се осигурава сигурност људи и имовине или који је неза-
38 Види чл. 5 ЗОШ-а Федерације БиХ.
121