Radno i socijalno pravo
Проф. др Предраг Јовановић, Комплексност садржине и релативизација права на рад, Радно и социјално право, стр. 15-34, ХУЛ (1/2012)
радног односа. Поред тога, стабилност запослења претпоставља и могућност доквалификације и преквалификације радника, као и друге могућности „очувања“ радног места и радног односа у свим ситуацијама када престане потреба за радом радника (појава вишкова запослених). (6) Право на рад, свакако, предпоставља и право на школовање и стручно оспособљавање. У савременим условима, за остваривање права на рад није довољно поседовати само општу здравствену способност. Са развојем друштва, поделом рада, развојем науке и технологије, организације рада, јавља се потреба за специјалним стручним знањима. Сагласно томе, на многим пословима и радним местима реализација права на рад се условљава поседовањем одређених стручних знања и способности. Према томе, није довољно имати само нормално психофизичко здравље и вољу за рад да би се право на рад могло остварити, као што је то био случај у неразвијеним економијама раније. У функцији реализације права на рад данас је потребно имати и одређено професионално знање. То даље значи да школовање људи не треба да буде само себи сврха. Своју праву улогу школовање остварује онда када функционише у складу са потребама савремених процеса рада. Зато је неопходно пратити и усмеравати односе између потреба процеса рада и система школовања и стручног образовања грађана. Са тим у вези се поставља питање професионалне оријентације грађана. У свету је одавно прихваћено схватање да је један од примарних задатака школе да припреми ученике за избор занимања и за прелазак у живот рада који их очекује (да их професионално оријентише).5 На професионалну оријентацију се гледа као на процес који започиње још у предшколским установама (дечјим вртићима), а који се наставља систематски кроз основну школу, средње и високо образовање. Заправо, значај професионалне оријентације у једном друштву зависи од поимања њених циљева. У развијеним земљама професионална оријентација значи много више од избора занимања. Од професионалне оријентације се очекује да осигура постизање следећих циљева: (1) упознавање самог себе (зе -апјагепев5); (2) развијање свести о могућностима (орропипу-апјагелез5); (3) развојне способности одлучивања (дест51оп Јеагипр); (4) оспособљавање за прелазе (ап оп Јеагтв) из школе у живот рада, али и за друге прелазе“ са којима човек
12 _ Пионири професионалне оријентације Јез5 В. Рам и Мр Шат А. МјћеаЏеу су још почетком двадесетих година прошлог века указивали на значај професионалне оријентације и допринели њеном увођењу у наставне програме школа у САД.
29