Ratnik
118 РАТНИК
од 3, 5 до 6 коњ. снага. За војску биће од интереса један нови тип малих путничких аутомобила испод 6 Н Р, систем „Огаде“, тако звани „Мали Граде“ од 4/12 НР. Тај ауто има двотактни мотор са 1 цилиндром, који нема нарочити хладионик, већ се хлади ваздухом; нема диференцијала, мотор се ставља у покрет са седишта шоферовог. Кров се може скинути или разапети једном руком за време вожње. Сви делови које треба скинути, могу се одстранити без алата. Све је врло једноставно и практично.
Пробе са тим аутом показале су:
1) добро функционисање на великим успонима и лошим путевима. И преко поља возио је са добрим успехом. Разлози:
а) мала тежина (350. кгр.) при сразмерно јаком мотору,
6) изврсне опруге,
в) велико одстојање обеју осовина,
2) лака оправка дефекта због једноставности у конструкцији; 3) мали утрошак потрошног материјала и гума,
4) при томе су та кола доста брза и јефтина.
Ове особине омогућују употребу тог аута за војне задатке. Као аутомобил за ордонансе и пренос депеша играће такви типови вероватно у будућем рату велику улогу, ако се покаже да су издржљиви. Уски колосек (1 м.) тог аутомобила даје му могућност да се на друмовима, који су претрпани колонама, протура напред, а затим је и набавна цена за данашње прилике врло повољна (комплетни ауто 44000 марака).
Искуство са американским аутомобилима односно увећања моторног дејства, определило је конструктере фирми „АроПо“, „У буег“, „Зтауе“ „Еше“ итд. да пређу са 4 цилиндра на 6 и 8 цилиндара. При томе је интересантно груписање 8 цилиндара фабрике Аполо: по 4 цилиндра пласирано је у углу под 110%. Међу њима леже магнет и расплињач (Мегаавег), који су тако добро приступачни, па се евентуалне неисправности у критичним ситуацијама могу брзо да оправе — а то је с војничког гледишта такође врло практично. Тај је аутомобил снабдевен кочницом на предњим точковима.
Врло интересантну нову конструкцију донела је фабрика „Мауђасћ-Могогепђаш“ са својим путничким колима од 22/70 Н Р без мењача. Моторна снага пренаша се, било у темпу пешака, било у највећој брзини, непосредно на стражње точкове. Аутомобил прелази са овим директним пренашањем моторне снаге и преко свих обичних успона на великим друмовима. Само за нарочито јаке успоне има 1 мењач. Цела се та конструкција оснива на великој еластичности — осетљивости мотора, који бензинске гасове добива из специјалног