Ratnik

120 РАТНИК

4) Шофер има бољи преглед при вожњи.

5) Умањен отпор зрака при вожњи због форме коју шасија има (форма капље).

Практичних искустава још нема о „Тгортеп“-аутомомобилу, али напред наведене особине важне су и за војну употребу.

Од теретних аутомобила опажало се на изложби да фабрике обраћају велику пажњу конструкцији теретних аутомобила од 2 тоне. Употреба таквих аутомобила за војне сврхе није још испробана. Вероватно ће такав тип бити подесан за превоз рањеника (санитетски аутомобили).

Фабрика „М. А, (.““) показала је један тип теретног аутомобила од 4 до 5 тона са двоструким мењачем, из разлога да се брзина празног аутомобила увећа. То је тако учињено, да сем мењача са 4 брзине има још 2 зупчаника, помоћу којих се добија још даљне 3 брзине. Кад је теретни ауто празан, стављају се у дејство још ова 2 зупчаника па се брзина знатно увећа. Изложени теретни аутомобил од 5 тона може (са огромним ваздушним гумама) достићи брзину од 55 километара.

То је врло важан фактор за војне аутомобиле: кад се аутомобили са фронта празни враћају у позадину могу искористити ову велику брзину и тиме у знатној мери скратити време, које је потребно за пренос муниције и осталог материјала, евентуално и трупа. Али тако велике брзине могу се постићи само на огромним ваздушним гумама, које још нису за ратну сврху испробане.

Сем ових и још много других мање важнијих аутомобилских типова донела је та изложба и некоје новости у изради појединих делова за аутомобиле.

Фирма „Каџћеитиисезезсћан“ у Берлину изложила је своје одоре спољне гуме (Кашћрштт—РКенеп). Те су гуме при пробама показале добар уплив против клизања. То је тако учињено да спољна страна гуме има ситне наборе са оштрим угловима и изгледа као гумена спужва (сунђер) са врло малим растојањима.

Особине тих гума:

1) велика густина, хомогеност и чврстина

2) добро одвађање топлине

3) врло отпорне противу оштећења стаклом, јексером итд.

Из ових разлога је та врста гуме од велике важности за војне аутомобиле. У Немачкој почеле сусе у месецу септембру 1921. год. вршити код аутомобилских јединица пробе са том гумом. Резултати још нису познати.

#) Меџе Алотоб!- а зе зећан Вешп, Обегзсћбпеуе!де.