Ratnik
130 РАТНИК
уписати сатисфакције које смо добили од Немачке. Средстава за то даће нам ваздухопловство. У погледу наплата репарација свирепо смо се разочарали. Морамо бар сматрати да нам је једна озбиљна брига отклоњена — сва ваздушна опасност је тренутно ишчезла. Сви извештаји које смо примили после нашег испитивања у Немачкој, изложени овде последњег пролећа, утркују се да то докажу.
Предаја. материјала. — После ултиматума упућеног Немачкој под претњом окупације Рура, нов закон, који је обнародовала влада г. Вирта, узаконио је у Немачкој одлуке Булоњске конференције, захтевајући предају материјала који је још сакривен. Добијени резултати нису били толико знатни, као што се могло очекивати, мада нам је Луфтфрико, како чланови наше комисије обично називају |шпедепкотти5воп,)) предала неколико апарата и неколико мотора.
Други су били пронађени сопственим средствима Међусавезничке Ваздухопловне Контролне Комисије. Резултат ових „непосредних“ истраживања може се представити кривом, која је највишу тачку достигла од прилике у септембру 1920. г. откривањем 2000 мотора. Од тада крива са таласањем нагиње ка нули. Сем добровољно предатих од стране Немаца, то јест нормалним радом органа за разоружање, укупан број мотора које је Међусавезничка Комисија открила до данас пење се на 9750. Истраживања су сада готово безуспешна; оно што још од старог материјала постоји, а то је релативно мала ствар, брижљиво је пребачено преко државних граница. Може се тврдити, да ваздушна војничка снага Немачке сада не постоји.
Фабрикација.
Немачка је влада такође пристала да обустави фабрикацију предузету у неколико фабрика, као што смо овде објаснили, пошто су се томе противиле само одлуке Булоњске конференције, које ни један немачки закон није потврдио. Разне фирме биле су повредиле те чувене одлуке правећи се да их не знају, на шта су по закону имале право. Новитети остварени за време тога интервала и авиони конструисани у истом времену за употребу цивилне ваздушне пловидбе, били су секвестирани. Конструкције су дакле данас апсолутно обустављене.
Будућа контрола. •
Булоњска конференција је одлучила да фабрикација буде настављена тек три месеца после целокупне и прописно утвр-
") Ваздухопловну комисију за мир.