Ratnik

30 РАТНИК

ничка олакшица, у том случају, је та околност, што [е најефикасније дејство против живих циљева показала мала бомба. Немци су усвојили за тај случај бомбу од 10 килограма, која даје 2000 парчића, са пољем дејства од 200 метара, и бомбу од 25 килограма универзалног дејства како против живих тако и против мртвих циљева. Ескадриле бомбаша ће на бојишту добијати задатке за које је потребна велика количина бомби. а уз то још и са јачим дејством (бомбе са јачим дејством иу знатном броју) — (например рушење пролаза преко Марне у боју 15. јула 1918. год.)

Велика потреба авијатичке помоћи ствара у савременој војсци једно осетљиво место: што је велики број аеродрома. На 15—20 километара од линије фронта морају се налазити аеродроми осматрачких ескадрила, пратећих и борбених које су на расположењу дивизија и корпуса.

На 18—25 км. морају се налазити аеродроми борбених ескадри, бригада и дивизија које су на расположењу команданата армија и главнокомандујућих. Најзад на 25—50 км. аеродроми бомбашких ескадрила. Размере аеродрома су такве: за ескадриле монопласа и бипласа 600 метара у квадрату; за ескадриле крупних аероплана (и ваздушне лађе) 1000 метара у квадрату и за ескадриле ноћнога летења 1200 на 1000 метара. Може се лако замислити како је велика претрпаност позадине армије која се припрема за енергично наступање, зато је потпуно природно, да ће она тежити да приближи авијацију што је могуће ближе, да ова не би изостала иза пешадије Ето зашто напад на аеродроме уопште, а нарочито на аеродроме армије која се спрема за наступање, представља повољне задатке за бомбаше. Велику примену ту налазн тешка бомба и само извршење задатка могуће је само специјалним бомбашким ескадрилама.

Напад на железнице у прошломе рату није оправдао оне наде које су на њега полагане. Учињени квар брзо је поправљан и прекид у саобраћају је био кратак. Ипак одавде не треба закључити да се овакви задаци у пуном пространству неће појавити у будућим ратовима; сувише је деликатан задатак нападати на животну артерију савремене стратегије. Из прошлога рата треба изнети следеће поуке. Када су средства која се имају на расположењу мала, боље је разоравати део пруге далеко од станице, него у реону саме станице. У кругу ове последње могуће је врло брзо уредити нов обилазни пут и на тај начин задржавање железничког саобраћаја свести на минимум. Сем тога на станици увек има људи и средстава за поправку пута, а сам се рад олакшава тим што се има потребног материјала. Најбољи метод рушења је бомбардовање