Ratnik

122 РАТНИК

Кретање по земљи врши се, према земљишту, или на точковима или на гусеници (бескрајном платну храпаве површине). Ради овога постоје три пара точкова; један пар је пред управљачем, један пар је позади мотора и на послетку јелан пар је у средини, који је слободно монтиран на својој осовини и везан. са водећим (предњим) точковима једним бескрајним ланцем.

Средњи пар точкова је покретан у вертикалном смислу; просто маневрисање шофера диже га или спушта, преносећи ове покрете на цела кола. Кад је средњи пар точкова хоризонтално спуштен до крајне могућности, борна кола образују аутомобилска кола са четири точка; она стварно почивају на точковима пред управљачем и на задњим точковима, које покреће ланац у вези са задњим точковима.

Кад је, напротив, средњи пар точкова одигнут, свих шест точкова, на истој равнини, у додиру су са земљом и могу примити и бескрајно платно нормалног модела Христи-а.

Точкови су истог пречника и окружени дуплим пуним гумама, али су само предњи и средњи точкови снабдевени кочницама; задњи точкови, који помажу само при кретању на бескрајном платну и тада сносе највећу тежину, не могу се кочити.

Кад су борна кола на четири точка, управљање је омогућено као на обичним аутомобилским колима, па је, чак, и олакшано тиме што се један од предњих точкова ставља ван функционисања. На бескрајном платну, предњи точкови су окружени паралелно оси кретања, а промене правца врше се на тај начин, што се бескрајно платно ставља ван функције.

Топ је монтиран на малом лафету који клизи и задржава се на предњем делу кола при гађању, а напротив враћа се и задржава на задњем делу кола, кад кола треба да се крећу; у овом последњем положају, предњи део топовске цеви (до првог ојачања)

почива на предњем металном јастучету.

Карактеристике ових борних кола су ове: Целокупна тежина (са топом и бескрајним платном) кгр. 6350

ДУЖИНА са. а сатана иза вест а епа Пра рата: паши МЕТ. 9 Пиринеји а А СЕА аи оаи тв пао а Ба 2 Дужина бескрајног платна при додиру са земљом...... , , 3.65

ирина наплатака ............ рана а С ос Цв » 0.25 Пречник точкова (са дуплим пуним гумама)........ » 0.78 Број цилиндара у мотору 3 0.ленарјинеиснља ваља ка „ 4 Број брзине кретање у напред ........................... „8

> » _ кретање у назад ле... 3 Резервоар прима бензина ........... ле... лит. 240

Пречник хелиса ле мет. 06

Од свију досадашњих конструкција борних кола за прелаз преко воде, ова је конструкција најсолиднија и најбоља, што се јасно доказало и при пробном вожењу преко реке Хулсона, што је било тешко предузеће. (Кем. 4' Аг.)