Ratnik, 01. 07. 1923., S. 69

ТАКТИЧКА УПОТРЕБА БОРНИХ КОЛА 63

6.) Као другу ману, навео сам: недовољна моћ прелажења преко широких ровова. Садања лака борна кола, могу прећи 1,80 мт. широке ровове, а кола марке У“ 3—4 мт. Ова се незгода отклања испуњавањем ровова фашинама, које борна кола понесу са собом. Франуцуска индустрија на путу је стварања новог модела кола за пробој, која ће стварати пролаз лаким колима, па и артиљерији.

в.) Навели смо даље техничке мане на материјалу, којих има прилично, али се оне све више и више отклањају. При конструкцији новог модела борних кола, који споменусмо, имале су се у виду све мане и досадањи недостатци. Тако ће нови тип борничх кола, стајати у огромној превази у погледу техничке усавршености, према досадањим типовима.

г.) Тешкоћа везе и командовања, за време самог напада борних кола, остаће и на даље, ако техника не постигне да конструише ручни безжични телефон или какав други начин успостављања поуздане везе и командовања.

Имао сам прилике да на маневрима у близини Шалона, видим употребу голубова-писмоноша, пуштених из борних кола, они су сви одлетели право на своје станице, носећи извештаје. Тај начин везе једностран је и може да послужи само за слање извештаја од стране борних кола.

д.) Тешкоћа обуке људства захтева, да се за борна кола бира људство, које је упознато колико толико са мотором или у опште са браварским и механичарским пословима. Даље, морају се бирати ваљани официри и подофицири, који ће умети и моћи да развијају најлепше особине код потчињених; нарочито се мора поклонити велика пажња васпитању послуге борних кола у духу корисне иницијативе и развијати што више осећај дужности и самопожртвовања, јер у борби од савести послуге у највећој мери зависи успех или неуспех борних кола.

ђ.у Што се тиче скупоцености материјала, на то се могу применити речи Бизмаркове: „У миру се штеде грошеви, да би се у рату бацили милиони.“

Борна кола и ако још далеко од савршенства, оваква каква су била у Светском Рату на страни савезника, дала су сјајне резултате.

Борна кола су пробила Хинденбургову линију, која је у круговима Централних Сила сматрана као неосвојима.

Људство борних кола, жртвујући себе, уштедело је десетинама и десетинама хиљада живота савезничкој пешадији. Колико би ваљаних батаљона, пукова и дивизија оставило своје кости по пољима испреплетаним жицама, које су на по неким местима имале 50—60 мт. дубине; по рововима, засејаним немачким митраљезима, бацачима мина, пламених и отровних