Ritam

MA KO JE TAJ

ZORAN JANJETOV

U STVARI

U

ijednom od naših prvih susreta pre sedam-osam godina, Zoran Janjetov sada već dvadesetsed-

mogodišnji akademski slikar i ,afirmisani strip crtač, uz široki iskreni dečački osmeh izrazio je jednu od svojih najvećih, skrivenih želja: "Uh, što Moebius ne napusti neki od svojih serijala, ja bih tako voleo da "nasledim" barem jedan!" U to vreme Moebius alias Jean Girauđ već je važio za jednog od najpopularnijih savremenih strip crtača i upravo je crtao prve tabele novog serijala o Johnu Difoolu, a Zoran je tek započinjao svoj prvi veliki serijal o avanturama Bernarda Panosonika i studije na novosadskoj Akademiji likovnih umetnosti. No, samo nekoliko godina kasnije, kao u kakvom dobrom romanu Hi filmu, dečačka maštanja postadoše najčistija realnost... Pre dve godine paralelno sa velikom retrospektivom jugoslovenskog filma u pariškom Boburu preko puta ovog grandioznog futurističkog zdanja u kamernom prostoru našeg Kulturnog centra održanaje izložba jugoslovenskog stripa koja je imala za cilj da tamošnju kulturnu javnost informiše o najznačajnijim dometima u ovom mediju, od njegovog postanka do danas, kroz najizrazitije autore. lako je izložba imala veoma svedene okvire, osim Andhje Maurovića svi su ostali autori bili zastupljeni sa jednom do dve table, iskusnim francuskim izdavačima nije mogao promaći kvalitet nekolicine neših crtača najmlade generacije. Kao direktna posledica ove manifestacije usledilo je objavljivanje jednog kraćeg stripa Željka Paheka u čuvenom francuskom strip magazinu "Fluide Glacial", kao i poziv iz

"Metal Hurlanta", sigurno najpoznatijeg časopisa ovog medija poslednje decenije, ne samo u Francuskoj - Zoranu Janjetovu, Bori Pavloviću I Igoru Kordeju. Janjetov, Pavlović i Kordej crtači su izuzetnog talenta koji očigledno nije mogao ostati neprimečen, pogotovo što im je izraz veoma blizak senzibilitetu vodećih, savremenih evropskih autora. Kada je početkom decembra 1986. Janjetov sa pedesetak tabli mod miškom svog serijala o Bernardu Panasoniku, koje su godinama objavljivane u našem "YU stripu", krenuo u Pariz na dogovor o prodaji I načinu destribucije svog rada na tamošnjem tržištu, nije ni mogao pretpostaviti da će dobiti ponudu o kojoj sanjaju mnogi crtači širom sveta! A njemu je tada ponuđeno da prvo koloriše dve završne epizode "Avantura Johna Difoola" koga (nasleđujući na

tom poslu ništa manje poznatog Yvesa Chalanda) koga je upravo crtao Moebius a zatimi da nastavi rad na ovom serijalu za koji će scenario pisati isti čovek Alexandro Jodorovsky a koji bi se zvao "Mladost Johna Difoola". Naime, Moebius je završavajući rad na petom i šestom albumu (prva četiri su objavljena i kod nas) trebao koloristu, a i posle dvadesetpetogodišnje izuzetno uspešne karijere najavio odmor i rad na manje obavezujućim stripovima i animiranim filmovima, pa je ostalo upražnjeno mesto za nekog ko bi mogao uspešno naslediti ovakvog majstora. Ako je nastavak rada na - i našoj publici dobro znanom - vestern serijalu o "Poručniku Biuberiju" (koji se odnedavna kod nas pojavlje u originalnoj formi kolor strip albuma) pronađen dostojan Žiroov naslednik u australijskom crtaču Colinu Wilsonu, onda smo sigurni da u Janjetovu Moebius dobija još dostojnijeg nastavljača.

!

ledajući njegove crteže već na prvi I pogled postaje potpuno jasno da I se kao crtač razvijao pod uticajem

slavnog francuskog autora. Medutim, treba naglasiti da se taj uticaj nije jednosmerno razvijao, u nekritičkom epigonstvu mnogo slavnijeg kolege, već je to bio podsticaj koji će ga odrediti i formirati. Hi, kako to on sam kaže; “Ja sam робео da crtam pod Moebiusovim uticajem, i nastavio to da radim, ali taj uticaj nije proistekao iz želje da ga imitiram, ve<5 je pravi i osnovni motiv bio da ga imam i čitam što više. On je dosta sporo radio te stvari, to je sporo dolazilo do mene, pa sam u meduvremenu morao i sam nešto da stvaram. Lično smatram da

5