Ritam

The Smiths

NERE GRUPE SU VECE OD DRUGIH final chapter, beyond the last boundaries of space

Ploča „Meat Is Murder” i njen kompletni uspeh odvojili su The Smithse od nezavisnog geta otvarajući im vrata hramova rezervisanih za povlašćena imena diskografske industrije a oni nikada nisu bili. Tako je na promo-turneji pored uobičajenih mesta za grupe njihovog tipa kao sto su Brixton Academy ili Manchester Palace, sastav održao koncert i u Royal Albert Hallu, mestu na korae-se obično smenjuju grupe kao sto su Level 42, Dire Straits ili Simply Red. Ovaj kontroverzni nastup aktuelizovSoje pitanje odnosa The Smithsa prema klasičnim rock ritualima koji podrazumevaju, pre svega, pozu, pompu i seksizam u bezgraničnim koiičinama. Verbalno, Morrissey je bljuvao valru po svemu tome, no nastupiti pred desetak hiljada ljudi pri čemu tvoj gitatista (J„ Marr) izjavljuje „Osecam se ko da sam clan Rolling Slonesa” je unosio zabunu. Pojedini kritiéari su sve ovo videli kao krunski dokaz „prodajc” The Smithsa. Jer, kako oni mogu zadržati svoj integrile! i istovremeno biti ukljuéeni u BigBussiness-Pseudo-Rock’n'Roll predstave kakve se obično odigravaju na pozornici Royal Albert Halla? Situacija je zaista bila problematična no krivica sastava je u svemu tome bila najmanja. Jer, kritikovati je najlakše, ali sta grupa da radi kada broj njenih sledbenika poraste do višecifrenih brojki? Sasvim je jasno da grupa mora preuzeti odgovornost da sto veci broj obožavalaca vidi njen nastup, jer bi u suprotnom, bio mnogo drastičnije optužen - za elitizam i privilegovanje pojedinaca. Dakle od dva zia, izabrali su manje, priznavši vremenom da je izbor Royal Albert Halla bio pogrešan jer upravljati tolikom masom Ijudi a izbegavati uobičajene koncertne idiolizovane stereotipe (kao sto su urlanje „Say Yeah”, Let Me Hear You Say Yeah” itd.) nije bilo baš jednostavno. Kasnije, The Smithsi će se kloniti nastupa u ambijentima koji su asocirali na stadionske, birajući prostore srednje veličine (3-4000 mesta). Rušeći pravila posla kojim se bave, Morrissey i prijatelji su se odlučili da samo mesce dana posle aibuma „Meat Is Murder” izdaju novi singl, koji prì

tom nije imao nikakve veze sa pomenutim L.P.-jem. Bio je to „Shakespeare’s Sister”, zaglušujući pseudo-rockabilly od 129 sekundi, koji je svoj briljantni naslov pozajmio iz eseja Virginie Woolf sa temom „šta je bilo da je poznati bard bio žensko” (macia u samoj pesmi nije bilo nikakvih referenci na to). Na predivnom omotu je bila fotografija mlade Pat Phoenix, poznate britanske glumice iz šezdesetih i junakinje Morrisseyeve omiljene serije Coronation Street, Uprkos svim očekivanjima, singl je lose prošao. lako je imao snažnu podršku u cestoni emitovanju na talasima BBC Radio One, završio je na 17. mestu, ponovo razotkrivajući sukobe izmedu grupe i Rough Tradea koji su se međusobno optuživali zbog neuspeha, da bi se kao i obično, vremenom presina slegla. Usledeéa dva meseca, martu i aprilu, Morrissey se pojavio na naslovnim stranicama gotovo svih novina koje su mogie ugostiti jednu Pop-zvezdu: NME, Melody Maker, Jamming, Blitz, Zig Zag, Smash Hits, Time Out, gostujući u trac rubrikama tabloida češće nego Sianovi kraljevske porodice. Li intervjuu Time Outu, govoreći o tome, Morrissey je rekao: „Oni (tabloidi) me proganjaju i to počinje da biva „gusto”. Ono što me Sini posebno opasnim za njih je Sinjenica da ja volim miran i dostojanstven, gotovo religiozan život. J 3 nisam Rock’n’Roll karakter. Ja prezirem droge. Ja j prezirem cigarete. Ja sam célibat i vodim vrlo miran život. Ali, moji iskazi u pesmama su vrlo snažni ito je ono što zabrinjava ; autoritame figure. Oni ne mogu da kažu da sam u nekakvom narkomanskom bunilu ili da se davìm u alkoholu i da će to jednog dana prestati. Oni verovatno misle da sam nekakav seksualni manijak, ali to je u redu, mogu da misle šta god hoće. Ono sto mene zanima su dokazi, a oni ne mogu izneti nijedan dokaz kojim bi uprljali moju ličnosL” Uticaj The Smithsa na Ijude oko sebe, bili oni muzièari ili ne, počeo je da bi- . va sve uočljiviji. Pink Industry, liverpulski Pop-sastav koji je predvodio Jayne Casey, lokalna kraljica mode i Morrisseyeva prija-

36