Ritam
Don Simpson and Jerry Bruckheimer vima - „Flešdens”, „Boja purpura”, „Kišni čovek” - radili su drugi a njih dvojica najviše su umešali prste u „Veštice iz Istvika” i „Betmena” koji najdrastičnije nose njihov pompezni „autorski” pečat. Najnovija afera oko filma „Tango i Keš” učvršćuje njihovu poziciju vrhunskih mešetara filmskih akcija. Stenli Džefi i njegova partnerka Šeri Lensing mnogo se opreznije kreću uzburkanim filmskim vodama, ali i neuporedvo dostojanstvenije. To je i normalno jer su njihovi uzori produkcije superiomih drama po ugledu na Volisa („Džezabel” Vilijema Vajlera), Voltera Vendžera („Samo jednom se živi” i „Grimizna ulica” Frica Langa) i Rosa Hantera („Imitacija života” Daglasa Sirka). Od „Кгаmera protiv Kramera” na ovamo Džefi/Lensing svesno potcrtavaju socijalni kontekst svojih filmova, manje više uspešno, a o tome svedoče i poslednji napori - „Fatalna privlačnost”, „Optužena” i „Policajac i dama”, Najnoviji, „Cma kiša” Ridlija Skota, pokušaj je, po njihovim rečima, paralele između japanskog i američkog poimanja pravde i načina života. Kao nastavljač akcione vizije majstora produkcije Alberta R. Brokolija, još uvek aktivnog na seriji o Džems Bondu, javljaju se Džoel Silver sa svojim partnerom Lorensom Gordonom i Don Simpson sa Džerijem Brukhajmerom. Od ključnih komponenti Brokolijeve vizije akcija i nasilja dignute su na kub (dakle eksplodiraju u svim psihofizičkim dimenzijama) dok je seks u opreznim osamdesetim sveden tek na mehanizam zapleta. Silver/Gordon producirali su niz mačističkih, akcijom nabijenih trilera sa ekstremnom količinom nasilja koja, međutim, deluje kao vrsta ventila za svakodnevnim životom opterećeno gledište. „Zavera u San Francisku”, „Predator”, „Umri muški” i „Džamping Džek Fies” favoriti su ovog tandema o čemu najbolje svedoči podatak da spremaju nastavke „48 časova” (Edi Marli, Nik Nolt i Voller Hil ponovo zajedno), „Umri muški” (Brus Vilis takođe ponovo) i „Predator” (nažalost bez Amolda Švarcenegera). Silver samostalno priprema treći nastavak „Smrtonosnog omžja” a takođe radi na adaptaciji stripova „Watchmen” i „Seargent Rock”, no mnogo je manje prisutan u javnosti od kolega Gubera i Pitersa.
Bliski Silverovom opredeljenju su i Don Simpson i Džeri Brukhajmer, koji su, što zajedno što sami, stali iza filmova kao što su „Americki žigolo”, „Fiesdens”, „Policajac sa Beverli Hilsa” (I i II), „Top gan” i novi Tom Kruzov film „Dan grmljavine”. lako Simpson/Brukhajmerovi filmovi izgledaju kao dvočasovni video spotovi ili kompjuterske igre, oni su znatno opušteniji, daleko manje intenzivni od Gordon/Silverovih, bilo po ritmu bilo po (ne)pažljivoj dramaturškoj logici. No, izvanredni uspeh ovih filmskih fliрега učinio je Simpsona i Brukahmera trenutno najviše podražavanim producentima u Holivudu. („Cma kiša” i „Tango i Keš” skupocene su imitacije ove formule.) Sliku Holivuda u svetu uvek je defmisala grupa uspešnih producenata. Stalno prvi na udaru publike, producenti su postali čuvari žanrovskog filma, vazda preoblikujući i redefmišući postojeće formule. Savremeni policijski ili naučno-fantastični filmovi nisu, dakle, ništa drugo do varijacija vestema ili ratnog filma, prilagođena percepciji modemog gledaoca. Kako filmovi uvek teže da se pomere sa tačke populame zabave ka mnogo plemerlitijoj umetničkoj formi, producenti teže da ih vrate nazad, vodeći računa da oni nikad znatnije ne odstupe od prvobitnih pobuda za pravljenje filmova ostvarivanja profita! Filmovi danas teško da su bolji hego ikad, ali i bez ovih producenata, možda bi bili i gori. P.S.: Iz ovog teksta namemo su ispuštena neka od imena koje figuriraju holivudskom industrijom i to: Džordž Lukas i Gejl En Hard jer je o njima previše pisano, Dino De Laurentis, jer njegovim operacijama sada rukovodi tim rodaka, Sol Zenc jer iako prisutan na Zapadnoj obali svoje operacije uglavnm izvodi iz Evrope, te pomenuti Albert R Brokoli, jer se bavi isključivo jednom vrstom produkcije. Dejan Kovačević
53