Ritam

OPASNA MAMA (Big Bad Mama) Jim WYNORSKI, 1987. Angie DICKINSON, Robert CULP, Danielle BRISEBOIS, Bruce GLOVER Pre ravno šesnaest godina gangsterski film je dobio novu heroinu—samohranu teksašku udovicu koja sa dve keen postaje strah i trepet za sve banke i bankare u tom delu Amerike. Specifičan, žestok i eksplozivan spoj nasilja i seksa, neka vrsta rasterećenog, lapidamog i lucidnog prekrajanja valjano odmerenih žanrovskih idioma, ondašnji film je nastao kao plod saradnje producenta Rodžera Konnana i tada gotovo nepoznatog reditelja Stiva Karvera, zasluženo zadržavši kultni status sve do danas. U meduvremenu, situaeija u svetskom ftlmu se itekako promenila: nepatvorenih niskobudžetskih projekata je sve manje, klasičnih gangstera iz nizveltovske epohe su proterani ih bioskopskih sala, Rodžer Korman je iz autsajdera izrastao u opSteprihvaćenog genija, a Endži Dikinson je odavno u onom dobu u kom je njena „Opasna mama" postala još opasnija baka. Sve to, medutim, nije omelo Konnana i gospodu Dikinson da tokom 1987. godine vaskrsnu veliku i opasnu Mamu, i da uz pomoć novopečenog reditelja Džima Vjnorskog okrenu novu stranicu u njenom bumora ftlmskom živolu. Uprkos nedvosmislenom numeričkom određenju u odginalnom naslovu ostvarenja, „Opasna mama" nije nastavak uspelog prvenca u konvencionalnom smislu tog pojma. Naime, ovaj film ne nudi nove avanture znanog gangsterskog trija, ne poseže ni za drugim oveStalim rešenjima kao Sto su ponavljanje iste formule u novim geografskim ili vremenskim okvirima, već jednostavno pripoveda istu, slant priču iz drugačijeg ugla. Posledica izvome autorske inspiraeije ili eksploatatorske agresivnosti producenta, svejedno, ovakva „Opasna mama" predstavlja kolaž starog i novog materijala, izložen u izuzetno dinamičnom ključu, sav podređen onome žto publika i inače očekuje od ovakvih filmova, dakle —akeije i erotici. Sa delom stare glumačke ekipe i sa novim rediteljem, Korman je u „Opasnoj mami"

ipak oslao veran izvornim principima vlastile kinematografske vizije. Sigumo najveći filozof komercijalnog filraa, Korman je i od Džiraa Vinorskog dobio ono na čemu uvek insistira—vezu tradicionalnih i modemih narativnih, vizuelnih, montažnih i rediteljskih sredstava, datu sa mnogo ekonomičnosti i

SKANDAL U HOUVUDU (Sunset) Blake EDWARDS, 1988. Bruce WILLIS, Jaaames GARNER, Malcolm McDOWELL, Mariel HEMINGWAY "Daleko ste od Tumstona, Serife", kaže Mjuriel Hemingvej Džejmsu Gameru. u tom trenutku Garner je nikad bliži Tumstonu, jer u "sunsetu" Blejka Edvardsa igra Vajat Erpa. Bez obzira na udaljenost od svog grada, Serif se dobro snaSao. Ispostavilo se da mu je vožnja automobilom i avionom samo malo teža od jahanja—za prvi put. Priča se (i to ne priča bilo ko, već Džon Ford), da je pravi Vajat Erp voleo da dode u Holivud, posmatra snimanja i prepričava stvame događaje iz svog života. Ako lim pričama dodate koju laž, dobićete originalni američki umetnički žanr— vestem. Dvadesetih godina, kada se odigrava Edvardsova priča, vestem je cvetao, s njim i Holivud. Ali, kako su se osim revolvera u veStim rukama Toma Miksa vrtele i velike pare, situadcija se zaoStrila. U naSem filmu sasvim je sazreia i za pravog saveznog šerifa, Vajata Erpa. Kako je viđeno, Serif je uz pomoćžive legende, Toma Miksa, sredio stvar, a zatim seo na voz i vratio se kući. Svakako se vraća svojoj kući, a Blejk Edvards malo —malo, pa u Holivud, svoj TUmston u kojera mirmo može da se Seta sa zvezdom na grudima. Posle "SOB"-a, "Sunset" jejoS jedna smeSno mračna priča iz sveta filmske industrije. Scenario za ovaj film mogao je biti i posledica listanja "Holivud Babilona", riznice holivudskih najmračnijih i najbolje čuvanih tajni. Počinje se od opijanja, pa se preko drogiranja, pedofilije, pederastije, ucene, sliže do sadističkih übistava. Erp i Miks, naSi

sklada, uz minimum psihologije i maksimum energije. U sasvim ogoljenoj pripovesti „Opasne mame" ovakav koncept većim delora funkcioniSe besprekomo, donosi jedan arhaičan i donekle zaboravlja oblik bioskopske zabave, a svoje eventualne manjkavosti iskazuje samo tokom povremenih emotivnih odmori Sta, kada ovakva vrsta pražnjenja zazveči nemotivisanošću i neubedljivoSću. LiSen distributerske ažurnosti i ozbiljne propaganđne podrSke, a naravno i strahovito hendikepiran sopstvenom nepretencioznošću, "Opasna mama" Đžima Vinorskog je delo koje je do nas stiglo sa tri godine zakaSnjenja, jedan mali, zdrav i prav film koji će teSko stići na rigidne kritičarske liste ili do gledalačkih srca. Ako se, pak, dogodi suprotno, ne verujem da će ma ko pomisliti kako je to sumnjiv ili nezaslužen uspeh.

Aleksandar D. Kostič

Ijudi od zakona, sa čije se druge strane nalaze ove aktivnosti, susreću sve perverzije Holivuda u jednom čoveku. U ovom filmu taj čovek se zove Alfi Alperin. Ako ste gledali film, ili ako ga budete gledali, biće vam bez sumnje jasno na koga direktno treba da asocira ovaj perverznjak. (Može vas asocirati i na ime jedne beogradske ulice). Za one koji uzdiSu da viSe пеша pravih kauboja, imam dobru vest. (Naravno, rađi se o Sirem smislu značenja te reči od "goniča stoke"). Ako su to bili Vajat Erp i Tom Miks, onda su i Džejms Garner i Brus Vilis, onim delom svog magnetizma i "cool-a" kojim su oživeli legende. Zato se Blejku Edvardsu, Džejmsu Gameru i Brus Vilisu dodeljuje po jedna Serifska zvezda i jeđna ekstra, za, na primer, scenu tanga u meksičkom bant.

Viua Crnčević

73