Ritam

S SOUL II SOUL Vol. 2 (1990. A New Decade) 10-Jugoton THE CHIMES The Chimes CBS - ZKP RTU Pre ravno deset godina, mladi Britanci Dexy's Midnight Runners su navolšeban nadin revalorizovali Stax i Atlantic soul (svojim LP-jem Searching For The Young Soul Rebels), transponujući ga svojim beladkim videnjem, dime su izazvaii euforiju zanimanje u Britaniji za stare R&B i soul velikane. Nasličan nadin su i Soul II Soul svojim zvudnim mozaikom već sad toiiko uticali nasvetsku dance scenu, daje prosto nemogude nabrojati sve one plesne sastave koji su se inficirali njihovim autentidnim stilom. Šta nam novo donosi Club Classics Vol. 2? Za podetak, primetno je da ovde ima malo vile muzike nego ranije. Insistiranje na pesmama, a ne kao nekad na zvuku, pomerilo je težište sa house muzidke osnove kasoulu, dime je publika koja ne poseduje diskoteke i klubove, praktidno stavljena u ravnopravan položaj sa onom kojoj je na podetku ova muzika biia namenjena. Kao i mnogo puta ranije, željaza univerzalnijim jezikom sporazumevanja i komunikacijom nadvladalaje istraživadku-inovatorsku struju, pa se može redi da je time dobila i publika i sam sastav u celini. Soul II Soul nikada nisu bili toiiko band koliko kolektiv, alijetek sadasve podredenofinalnom produktu - pesmi, na uštrb pojedinadnih solo deonica kojima su se muzidari raznih profila ranije dokazivali. Time je napužtena pretežno eksperimetnalna linija prvog albuma, Ito je uslovilo prividno skretanje u mainstream, naravno na 'Soul II Soul nadin'. Ako bismo u jednoj redenici sumirali ditav novi LP, onda je dovoljno da kaiemo daje to ploda na kojoj se nalazi 10 verzija Keep On Movin' - stilski najdistije izvedene soul kompozicije s debi albuma. To ne znadi da je nova ploda zbirka restlova, ved naprotiv - kolekcija 10 izvanrednih soul pop pesama,

umirujudeg, srednjeg tempa. Uzto, Soul llSoul Vol. 2 je mnogo ujednadenije i stilski homogenije ostvarenje. Sve pesme (ukljudujudi i dva instrumentala) su nagladeno melanholidne atmosfere, koja je najprimerenija kasnim nodnim ili ranim jutamjim satima. Ovde nedete sresti kompozicije (poput Feeling Free, sa prvog albuma, npr.) koje svojom retoridkom rap naslagom krnje blistavu muzidku podlogu. lake se vide ne insistira toiiko na neprestanoj promeni zvudnih i aranimanskih relenja u svakoj kompozieiji, Soul II Soul su uspeli da i dalje zadrže svoju prepoznatljivu slojevitu strukturu pesme. Ako smo za prvu plodu mogli da kažemo da je enciklopedija ernih muzidkih stilova osamdesetih - profiltriranih kroz underground ideologiju - najnovija nije nidta drugo do vrhunska razradajednog od tih stilova soula. Madaje kompozitorski hrt-mejkerski deo Soul II Soul ekipe (Jazzie B + Nellee Hooper) odgovoran za produkeiju prvog singlaThe Chimes - 1-2-3 (starog dak godinu i po dana), neke preterane veze, osim geografske i žanrovske, izmedu ova dva sastava nema. Glavna raziika između Soul II Soul i The Chimes je u osobenom prilazu strukturi pesme. Dok se kod prvih njena okosnicazasniva pre svega na tvrdim kotrljajudim ritmovima (nakojese u intervalima nalepljuje i nadovezuje raznolika meiodijska nadgradnja (gudadi, vokali..), kod The Chimes sve se bazira natradicionalnom (ne i stereotipnom) komponovanju uz kudni klavir, pri demu se najpre insistira na melodiji. U prvi plan stavljnaje emotivnost i ekspresivnost, dok je ritam sekundarna, prateda stvar. The Chimes su u sudtini istinski obnavljadi tradieije impulsivnog, bazidnog soul+rhythm&blues sastava, koji ovog puta ima dominantnu i izražajnu ernu pevadicu vulkan po imenu Pauline Henry. Podev od prekrasnesoul baladeLove So Tender, koja svojom svedenom instrumentalizacijom (klavir i vokal) otvara album, pa preko razbijadkih hit brojevatipa Heaven, 1-2-3, Underestimate (koji omogudavaju nesmetano kruženje adrenalina), sve do briljantnog žanrovskog krešenda u obliku U 2 covera I Sb'll Haeven’t Found WhatTm Looking For, ne možete se oteti utisku da slušate stare soul numere iz sezdesetih godina, u modernizovanom obliku. Autentidni britanski soul se poslednjih godina koprcao u sopstvenim greškama. Komercijalni uspeh remek-dela Alexadenra O'Neala ( Hearsay, 1987.), nije pratioi bravurozan istoimeni debi Paula Johnsona (1988.). Preterana instantnost Terencea Trent D'Arbyja dovelaje do toga da njegovu razvodnjenu samodopadnu muziku prožle godina niko nije hteo da kupuje. Sastavi kao što su Soul II Soul i The Chimes vratili su stvari ponovo na svoje mesto. Njihovim sjedinjavanjem uttra-komercijalnog i istinski kreativnog, britanska erna soul scena je napokon dobila originalnu i temeljnu svežu muziku. Sa ove dve plods, Soul II Soul i The Chimes su definitivno postavili nova standarde i trasirali pravac modernog britanskog pop soula, danas, u najmanju ruku, ravnopravnog odvajkada superiornom prekookeanskom starijem bratu. Soul II Soul Vol. 2

Duško Piljak

MILADOJKA YOUNEED Bloodylon ZOM & Helidon Potpaljujudi svoju podlogu od isparenja sa raskrlća džeza i roka, te prebaoh/anjem nadražujude pompeznosti (dve karakteristike prethodnog Ghastly Beyond Belief, Helidon, 1988.) na mass, MiladojkaYouneed nas primorava dazaigramo. Mudrom agresijom i melodidnoddu uprkos latentnoj bestijalnosti, odvajaju se od slidnih, retkih predstavnika kontrolisano otkadenih bendova (kakvi su, srodni im, Happy Mondays, na primer.). Naime, Bloodylon sadinjava osam snažnih, podužih pesama biiskih osobinanavedimo dijaloge fankidnog basa i duvada koji su podvudeni masnim krejonom HM-gitare (SajNi), vokal dadaistidnog besmisla koji oponira muzidkoj strukturi minimainom artikulacijom (Espagnol, Beautiful Lie) ili neposrednu komunikaeiju ritmom dok u isti mah instrumentalnim vrtlogom naginje niltavilu (/ My Lotion). Odigiedno sutu pomogla prethodna iskustva istraiivanja buke kojase ovde reprezentuje prijatnim, desto grotesknim dance-core zverinjakom (utome, omot-autor: Novi kolektivizem - ima potpuno opravdanje). Zamerka može da se uputi drugoj strani plode kojoj nedostaje fluidnost antologijske Fire The Sky ili sjajne naslovne Bloodylon, ali se iskupljujezakljudnom, optimistidnom Reel Love (ove tri pesme su ujedno i medijska potvrda kvaiiteta i raznovrsnosti plode, znajudi dasu u isto vreme bile udarni hitovi u Beogradu, Ljubljani i Rijeci, respektivno). Bloodylon je ploda za pies devedesetih saznadenjem, dakle, daje nužno iskrvariti (da li da dodam asoeijaeiju na žensko ime Miladojka?) da bl se doseglo nebo. Mislim da im se treba priključrti; Fire Me, Baby... Daleko iznad proseka, ali gledaju u ledasavrienstva.

Zoran Penevski

64