Ritam

književnikom Kaouru Shojijem. Gotov model nije odmah dobio svu podršku moćne Sonyjeve propagandne mašinerije. Budžet za reklamu je bio ograničen i Morita se vratio u dane mladosti, smišljajući ingeniozne poteze koji su uz malo novca privlačili pažnju javnosti. Uveren u uspeh, oslanjao se па usmenu reklamu. Izvestan broj modela je podeljen japansldm đacima i stuđentima da ga pronesu kroz Tbkio i taku izazovu zanimanje prolaznika. Posebno efektan potez bilo je deljenje V&lkmana prolazniciiba u Njujuorku u vreme štrajka gradskog saobraćaja. Sve televizijske vesti su prenele novi način kako da se mukotrpna Setnja do rađnog mesta učini podnošljivijom. Ostalo je istorija. Walkman je postao predmet najveće pomame u audio svetu od izmišljanja gramofona. Uskoro su se Sonyju priđružili i ostali proizvođači, alijeMoritina firma do danas zadržala prestiž i vođstvo u moru konkurencije. Walkman je svetu prvi put predstavljen krajem 1979. godi-

ne, a svet je osvojio već početkom sledeće. Onda su krenule varijacije. Dve godine kasnije ponuden je model koji može i da snima, a zatim je postalo teško pratiti poplavu koja je usledila. Proizvođači su se utrkivali da pojedinačne verzije vežu za svaki zamislivi as i ekt svdkodnevnog života - dečji walkman, za plažu, za džoging, za

profesionalne svrhe. Afirmaciji je ne malo doprinela opsesija Zapada prirodom i sportom, a Walkman je bio idelano sredstvo da se üblaže muke koje milionska srednja klasa trpi zbog lepog izgleda i zdracog života znojedi se u trenerkama po parkovima i teretanama. Danas samo Sony proizvodi 41 različit model Walkmana (ime jezaStideijo i sme ga koristiti samo Sony). A u taj broj nije uradunata verzija od srebra koju je za desetogodišnjicu napravila duvena juvelirska kuda Tiffany u samo dve hiljade komada. Ideja Walkmana se proširila i na ostale medije. CD je potrabl modelom Discman postao joS kompaktniji, a Watchman je kombinacija video rekordera i TV ekrana tek nežto veda od džepne knjige. Akio Morita mora da je zadovoljan. Njegov inat je udinio da svet slušanja muzike više nikada ne bude isti. Ostalo je sociologija. I, pazite kad prelazite ulicu. Д

81

G I T A R E I Z U. S. A. OST A L O : l ЛЛ' : Kimail !? -Г • ■ ri> it Џ y}\l V IT.-. .4 W.-T i.iVv. I ( ~.l o tf4iv I'j * -A 1 N’irA A.f; -,K •Mi-ir-vh'. '.■! jir 4t -r EKSKLUZIVNI UVOZNIK Bubnjevi Mikrofoni Žice ROGERS SHURE FENDER, GIBSON, DEAN MARKLEY, VINCI Staid za gitare Činele PAISTE, ZILDJIAN Efekti IBANEZ, ARION, ART, ROCKMAN M. Tita 79,25233 R. KRSTUR tel: 025/703-100 fax; 025/703-127