Ritam
ŠETAČ OBIŠAO SVET
piSe BOŠKO JVGOVIĆ
Tokom protekle decnije jedini konkurent usponu CD-a na polju potrošačke tehnologije bila je jedna sasvim konvencionalna, alibeskrajno zgodna stvarčica... Walkman. Ovaj decembarjeposlednjaprilika da obeležimo godišnjicu koja je izmenila način slusanja muzike.
Ova priča bi u nekom od naSih TV dnevnika sigurno bila plasirana kao još jedna pouka rukovodiocima naših velikih firmi da u poslu sitnice jednosravno ne postoje. Jer, Walkman nije izmi-slio neki ambiciozni mladi inženjer, niti spretni ljubitelj muzike. Celu ideju je osmislio i proveo niko drugi do seda starina Akio Morita, predsednik korporadje Sonyjedan odnajmodnijih ljudi Japana, a samim tim i sveta. Izmedu sednica i razrade planova o globalnoj dominaciji, strateških poduhvata krupnog kapitala i tajanstvenih berzanskih zahvata on se lično brinuo da njegov ljubimac, i pored sumnjičavosti stručnjaka, izađe iz biroa i zavlada ulicama, putevima i plažama obeju hemisfera. Danas je lako biti hladno racionalan i red da je sve to deo jednog master plana. Pošto su kude i poslovni prostori Zapadnog sveta postal! prenaseljeni najrazlidtijim žicama i kučinama potrošačke elektronike kao predgrada neke trećesvetske metropole ljudima, bilo je potrebno izneti sve to u prirodu 1 raSiriti već ionako zasideno tržište. Ako ved i jeste tako, bar je utešno da jedna tako bezdušan zahvat ima i svoju ljudsku stranu. Sve je podlo u jesen 1978, kada je osnivač Sonyja, Masaru Ibuka, posetio predsednika kompanije Moritu u njegovoj kancelariji u Tokiju. Sa sobom je nosio nezgrapni portabl stereo kasetofon, sa možda jož nezgrapnijim sluša-
licama. Požalio se da svoje uši, naviknute na najbolji mogud zvuk koji novae može da kupi, za slušanje muzike može da koristi samo vezan za svoju muzičku sobu. ŽeIja da ugodi svom poštovanom prethodniku upalila je u Moritinoj glavi sijalieu jaku toliko da može da osvetli sav onaj prostor koji de koju godinu kasnije biti napunjen Walkmanima. Odmah je sazvao inženjerski tim i naložio im da od modela minijatumog novinarskog kasetofona Pressman, pogodnog za snimanje glasa, ali nedovoljno đobrog za slušanje muzike, naprave spravu koja de se približiti Hi-Fi standardima. Problem je bio jasan i sa-
svim praktičan. Pred stručnjadma nije stajao zahtev koji je tražio rešavanje fundamentalnih teorijskih zavrzlama, ved dugotrajno i iscrpljujude eksperimentisanje sa poznatim stvarima - kako neophodnu elektroniku i dovoljno predzan mehanizam, otporan na mehaničke potrese, strpati u kutiju ne mnogo veću od kasete. Takodje, i kako glomazne tradidonalne Hi-Fi slušalice udnitizgodnim i neoptredjudm za kretanje, a da se pri tom ne ide na uštrb kvalitetu zvuka. U tom procesu je i razvijen novi materijal izvanrednih magnetskih osobina, nazvan Samarium Cobalt, koji je od tada postao svetski standard za izradu slušalica, baš kao i mini stereo džek. Ostali rukovodioci Sonyja nisu baš bill übedeni u revoludoname komercijalne potendjale malog stereo kasetofona, ali je Morita projekat shvatio kao lični izazov. Odvojio je mali tim strudnjaka da ne bi ometao svojim hirom prioritetne istraživačke poduhvate, a rad je i pored svih obaveza lično nadgledao i prvi testirao prototipove. Neka od karakterističnih svojstava 'Ablkmana su neposredna posledica njegove inidjative i iskustava. Priključd za dva para slušalica su übačeni zbog primedbi negove žene da se oseća zapostavljenom dok on sluša muziku, a "Hot Line", mali mikorofon koji omogućava komunikadju sa spoljnim svetom bez skidanja slušalica nastao je posle igranja golfa sa poznatim japansldm
80