Ritam

COVEK SA VELIKE ZVEZDE

Vodtč za mlade kroz život i delo Alexa Chiltona

Priča o velikoj rock’n’roll obnovi koja je započela sredinom osamdesetih i koja se još uvek odigrava sa one strane Atlantika može imati razne početke. Može se početi od velikog sna, od gubitničko-odmetničkog

sentimenla, od velikih prostranstava, malih gradova, odlazećih vozova i protuva koje nestaju na zalascima sunca. Život Alexa Chiltona, memGskog nevoljnika i prononsiranog ženomrsca, sastavljen je od tih slika, događaja i osećanja. Zbog togaje prića o njemu i njegovoj muzici, možda jedini pravi poćetak velike sage o novom američkom rock’n’rollu. Preko dvadeset godina je АЈех Chilton na rock’n’roli sceni. Nekontrolisane unutrašnje sile koje upravljaju njegovim haotićnim životom nisu uspele da ga odvoje od rock’n’rolla - jedine zemaljske stvari oko koje ovaj "fleksibiini letač" ostvaruje bilo kakvu integraciju. Manjkava intrapsihička integrisanost u kombinaciji sa isto tako slabom socijalnom integrisanošću je suština talenta onih tamnih zvezda kojesu postavileznakjednakosti između sopstvenog života i rock’n’rolla (АЈех Chilton, Roky Erickson, Phil Ochs, Nick Drake i dr.) Velike provalije u duši Alexa Chiitona, koju je on, inače, davno prodao đavolu (droga i alkohol), su uzroknjegovesocijalne kalvarije koja ga je dovela do prihvatilišta za beskućnike i poziva perača sudova u opskumim barovima Nju Orleansa i Memfisa. Iz tih socijalnih i moralnih kioaka Chilton se izvukao uz pomoć jedine niti koja ga je povezivala sa svetom, koliko-toiiko nortnalnim - uz pomoć rock’n’rolla. Rock'n’roll je jedina tačka oko koje se haos poznat pod imenom Alex Chilton može organizovati i zbog toga njegova muzika ima "višak značenja" koji je i suština njene privlačnosti. MEMPHIS UNDERGROUND Chilton je karijeru započeo kao šesnaestogodišnjak sa grupom The Вох Tops. Njihov prvi singl The Lener je pet nedelja bio No.l na američkim top listama. Glavni kvalitel ove grupe bio je sjajni soul glas АЈеха Chiltona u kojem je najbolju moguću "belu” projekciju doživelo crao memfisko muzičko nasleđe. Nekoliko dobrih singlova (od kojih Baby/TheDoorVou ClosedToMe i paralbuma su muzička zaostavština ove grupe veoma cenjene medu nostalgićnim diskofilima. Najznačajniji deo karijere Alexa Chiltona, bar kada je u pitanju njegov ulicaj na savremeni rock, zapoćeoje poćetkom sedamdesetih sa prvim albumom njegovog novog benda Big Slar. Big Star su sačinjavala četvorica memfiskih dečaka koji su na svojoj prvoj ploči No.l Record (Ardent,l972) stnelo izrazili svoje anglofilijsko poimanje rocka. U telefonskom intervjuu koji je dao časopisu The Bob (broj za maj-jun 1987.) Chillon objašnjava dajealbum No. 1 Record rezultat njegovevelike Ijubavi prema britanskoj muzici u periodu od 1964-1966 godine i protesta prema muzičkim trendovima sa poćetka sedme decenije kada je "progresivni" rock svojom pretencioznošću i samozaljubljenošću zadao snažan udarac jednostavnosti i neposrednosti rock'n’rolla. Billsovske harmonije, zvuk gilare karakteristićan za muziku Kinksa, Byrdsa i The Who, kao i ćvrsla "live" produkcija su obeležja zvuka sa prvogalbuma Big Star. Aulori svih pesama su АЈех Chillon i Chris Bell, hipertalentovani gitarista koji je posle prvog albuma nestao sa rock’n’roll scene. Pesme

The baLlad OfEl Goodo, Feel iDon’tUe To Me su auditivni dragulji koji sa puno uverljivosti govore o tome kako se uz pomoć talenta i pravih emocija možestvoritijedinstveniamalgam koji prevazilazi proslorivreme spajajući neke nedodirljive svetove. Sledeća ploča Radio City (Ardent, 1974.) predstavija superiomu zbirku Chiltonovih napeva koji se odlikuju savršenom formom. Pesme sa te ploće Septanber Gurls i Back OfA Car p'redstavljaju parametre na osnovu kojih se mogu procenjivati tvorevine mnogih savremenih госкега. Karijera mnogih aktuelnih bendova (R.E.M., The Replacements, House Of Love, Stone Roses) se mogu shvatiti kao manje ili više (ne)uspešni pokušaji približavanja rockerskim vrhovima koje je osvojio АЈех Chilton. Muzika koju su stvorili Big Star na svoja tri albuma (treća ploča se zove Big Star 3rd ili u Е\торlЉгег Lovcrs ) predstavlja u svetu rock’n'rolla islo ono što legendarai skok Boba Bimona predstavlja u atletici. To je nedostižni vrhunac koji uvećava frustraciju ali motiviše na nove napore. Chiltonove pesme Holocaust, Septanber Gurls i Kangaroo su rock'n'roll kultovi čije poznavanje i razumevanje predstavlja preduslov za shvatanje savremenih rockerskih tendencija. Cinjenica da se Chiltonove pesme nalaze na dva vrlo značajna albuma kojima su inaugurisani neki osnovni postulati rock’n’rolla osme decenije, govori sama za sebe. Mislim na album koji su 4 AD muzičari snimili pod imenom This Morlal Coil i na album Rainy Day koji su LA muzičari snimili u doba procvala Paisley Unndergrounda. Oba albuma predstavljaju artistićki manifest i prolegomenu za novu (staru) rock estetiku. Hoće se reći da ono što je Chilton uradio sa Big Star početkom seđme decenije čini osnovu i ishodište najznačajnijih rock’n’roll tendencija osme decenije. ZAPISI IZ PODZEMLJA Posle trećeg albuma Big Star poćinje Chiltonova "izgubljena dekada". Desetak godina je ovaj visoki sveštenik rock’n’roll religije izgubio pokušavajući, uz pomoć droge i alkohola, da zapuši rupe na svojoj izgubljenoj duši. Krećući se između samoubistya i araoka Chilton se potpuno izgubio u lavirintima sopstvene ličnosti dotakav'ši samo dno Ijudske bede. U trenucima lucidnosti on je napravio par snimaka koji su možda najbolji "zapisi iz podzemlja" rock’n’rolla koji svedoče o borbi jednog talentovanog čoveka protiv demona sopstvene duše - (Like Flies On Sherbct). Haotična diskografija Aleksa Chillona iz ovog perioda biće prikazana na kraju ovog nalpisa. U trenucima kada je izgledalo da sunovrat AJeksa Chiltona može imali samo jedan кгај, dva plemenita rock’n’roll džentlmena su pružila ruku pomoći ovom, smni naklonjenom, rockeru. Thv Falco i Paul VVesterberg su sa puno Ijubavi i pijeteta pomogli Chiltonu da se uspravi i nastavi svoju genijalnu rock’n’roll misiju. Thv Falco je angažovao Chiltona kao gilaristu u svom pratećem bendu Panther Bums i sa njim snimio sjajne albume.Se/uVicl TheMagnolia Cunains i 77ie World WeKnew koji je Chilton i producirao. Pol Vesterberg je dug svom idolu platio na taj način što ga je pravo sa poda poslednje memfiske krčme doveo u studio da bude

44