Ritam
Osnova grafita su slova, medutim sa t'{v pojavom break-dancea, otkačenih , : </(w uličnih igrača i slova postaju sve Or iščaSenija, drečavija i teža za čitanje iz prve. lako sve izgleda prilidno stihijski, u njujorškom metrou se red itekako zna. KASE 2, jedan od najboljih, priča: "Uvek se rastužim kad udem u metro i viđim kako neki levi klinac piSe ime po vagonima za koje se zna da pripadaju mojoj liniji. Hej dovede, to пе može tek tako. Ja sam radio pet godina na toj liniji i sad će neki balavac da piSe po rnojim vagonima. Onda mu udarim jedan vaspitni Samar i kažem mu ako hoće da naudi da piSe grafite nema boljeg učitelja od mene. Wildstyle se uči dovede, dugo i naporno. Nisu to tek neka zbrkana slova bez veze. Tek 5-D slova ili kompjuter... to sam ja izmislio. Klinci koje ja naučim su opasni grafitaSi. Onda se oni jure sa policijom nodu, piSu moja slova a ja mogu kod kude da gledam TV sa ženskom i još uvek sam kralj linije. Nego?" Hijerarhija je daklc vrlo precizno uredena. Svaka linija
ima svog kralja i šegrte koji mu pomažu nadajući sc da će i oni jednom postati kraljevi neke linije. Wildstyle je Sirom sveta poznat fenomen. Nema grada u kome klinci nisu pokušavali da imitiraju ovu vrstu grafita, i nema grada gde su klinci učinili nešto zaista originalno osim ponavljajudi u dlaku sve Sto su njujorški kraljevi radili. Ovo je malo tamnija strana fenomena koka-kolonijalizacija i parafrazirajudi Vitmena "najdemokratskija zemlja sveta će osloboditi sve ostale... da postanu njene kopije". Rečnik grafitaša je takode neSto posebno i interesantno je koliko su ga RAP izvodadi preuzeli. BAD - dobar, DEF stvarno dobar (izv.od death), BURN - uništiti konkurenciju, WRITER - grafitaS (jer nijedan njujorški grafitaš sebe ne zove grafitaSem ved piscem!?), BURNER - remek-delo. Definicija BURNER grafita po SKEME-u, jednom od legendi N. Y. metroa:"BURNER je kad je DEF stil, DEF boje, oblaci i sranje. BURNER je veza medu slovima, strelice i to sranje". Vrlo DEFinitivna DEFinicija.
Naravno, kraljevi linija su itekako vodili raduna o kvalitetu svog rada. Ako slučajno neki mega-grafit ne bi uspeo jer se uvek radilo u diverzantnskim uslovima, bilo bi napisano i izvinjenje. Izvinjenja su tek priča za sebe: "Jebeno mradno u tunelu. Ne vidim". "Zajebao. Ruke mi se smrzle". Ili; "Jure me". Kako su grafiti javni din, autor uvek misli i na svoju publiku. Posle BLANK GENERATION, grafiti su direktni izraz JA-GENERAGUE. Tematika nikada nije na nivou aforizama za šta većina i dalje smatra grafite ved glorifikacija imena autora, po slaroj izjavi Džemsa Brauna: "Poruka? Sve moje pesme imaju samo jednu poruku... da ih je napisao lidno Džems Braun i da to niko osim Džemsa Brauna nije mogao da uradi. Jasno?" SavrSeno jasno. Bilo kako bilo, grafitaši uživaju u svojoj ulozi art-odmetnika o čemu je i jedan od perfektnih grafita namerno izveden na udarnoj jutarnjoj liniji - N.Y. metroa koja razvozi pošten svet na posao: "Nadam se da nikad neću biti tupan koji mora da ide na posao".
lako je glavni akcenat uvek bio na tome koliko je Writer sposoban da "zgužva" slova, od početka WILDESTYT E opozicija medu metro-umetnicima je bila protiv ovog stila jer je teško čitljiv i samim tim pomalo elitistički i pro-umetnidki. Grafiti jesu bili jedino polje na kome su klinci iz siromaSnijih porodica mogli da pokažu svoj talenat jer je umetničko obrazovanje u Njujorku viSe nego preskupo. Opet, neverovatan je uticaj koji su grafiti proizveli na Njujoršku art scenu, poglavito East Villagea i najdirektnije na Keitha Haringa i Kennya Scharfa. Jean-Michael Basquiat je karijeru i podeo u metrou da bi vrlo brzo postao NjujorSka art atrakcija br.l. Njegove slike na kojima je otišao korak dalje od tradicionalne grafiti-averzije prema crtanju bilo čega Sto nisu junaci stripova ili TV crtada su čudan amalgam grafita, klasične evropske moderne i ponosa crnog doveka od Čarlija Parkera do Martina Lutera Kinga kojima je odavao svojevrsne omaže, pravedi vrlo dudne crteže pesme kao Sto su: "We Are Going To Sing-Sing. We Are Gonna Sing". Osim ove trojice, gomila grafitaSa preko nodi pravi transfer u zvanidni umetnidkf svet radedi isto Sto je radila u
38