Ritam
USPON I PROPAST NJUJORŠKIH GRAFITA
- ©SLi ШкШОУЊ
Ко bi mogao očekivati da će jedan posprdni članak u NEW YORK TIMES-u izazvati lavinu grafita koji su postal! obavezna dekoradja svakog grada na planeti Zemlji. Naime, članak o osamnaestogodišnjem kuriru koji je pisao svoj pseudonim gde god bi stigao u njujorškom metrou, TAKIIB3 potpuno je promenio shvatanje klinaca o značaju i ulozi grafita. Ranije korišćeni da obeleže teritoriju neke ulične bande ili kao direktna poruka prijateljima i neprijateljima, grafiti su ođjednom postali nešto što može učiniti autora SLAVNIM i POZNATIM! U novinama! U celom gradu! JoS kada je TAKI 183 dobio ođ NEW YORK TIMES-a titulu "kralja grafita" postalo je nemoguće zaustaviti hordu klinaca gladnih identiteta i samopotvrđivanja. Rani grafiti su bill uglavnom TAGS, ime autora napisano stilizovanim rukopisom negde u kupeu ili na zidu
Povodem pefpune rasprodaje zaostavšfine ICita Heringa na godišnjicu nfegove smrti- 9e defSnifivnog prerastanga p©s9-grsfitl scerae u dee ometnižkeg esfabiišmentn, u svef ixa šarenfh zideve zaviruje
metroa. No, konkurendja je bila sve veća pa su i grafitaši pravili sve veće vratolomije. Odjednom su po gradu počeli da jure vozovi sa imenima autora napisanim preko celog VAGONA! Pisanje grafita je krimunalni akt po njujorškim zakonima. Grafitaši su za ovakva remek-dela bukvalno žrtvovali od noći u zatvoru do sopstvene glave, jer su puno puta radili noću na sporednim kolosedma za koje niko ne zna kada će ti naleteti metro izsuprotnog smera. No, kako jedan grafit kaže: "Ja i momd pretvaramo vagone u igračke. Kada mi pojurimo vozove oni polude i to je ime igre GRAFITI SLAVA". Hronološki, ovi mcgalomanski grafiti počinju da se pojavljuju krajem sedamdeselih da bi u osamđesetim postigli svoju kulminadju originalne - autonomne urbane kontrakulure. Osamdesete pokazuju i nagli zaokret u stilu ostavljajući heroje sedamdesetih daleko iza sebe kao preživele "old-tajmere".
37