Ritam

muziku za belu i crnu srednju klasu - Prince je upravo davao dugotrajni javni čas o upotrebi svih mogućih trikova, belih i crnih, Li pravljenju hitova. Kolika je bila moć hdarca Public Enemy i rapa u pop svtst, najjasnije se može videti kroz tri ključna crosover singla koji su ispisali istoriju crnačko-belačke meluigre tokom osamdesetih: prvi je "Walk This Way" iz 1 986. na kome crna rap postava - Run D.M.C. - obrađuje bele hard rock klasike - Aerosmith. Beše to trenutak u kora je rap postao svakidašnjica muzičke industrije (što je pojačano probojem Beastie Boysa, i njihove prve belačke rap himne - "Figh For Your Right"), aii njemu je prethodio dnigi singl. iz 1985. - "World Destruction" - па kome je belac (i to sara John Lydon) mogao biri samo gost jednom od najvažnijih ranih rappera - Afrika Bambaataai. Da je ovo već tada bio pravi odnos snaga definitivno je dokazano 1991. ukojoj zatičemo Anthrax kako iz sve snage sviraju pesmu Public Enemy - "Bring The Noise". Uloge su se potpuno obrnule u tih nekoliko godina rap je svojom beskompromisnošćukoja je tako podsecala na nekadašnji rock'n'roll počeo da obrazuje ralade belce. Lekcija je definitivno data 1992., kad je lce-Т u okviru svoje metal/ punk grupe Body Count i kao već priznata zvezda. snimio istoimeni album na kome se zabavljao sa gitarskom muzikom mnogo žustrije i eksplozivnije od 99% današnjih belih dečaka. No, na saiaom kraju prošle decenije pokrenuli su se ponovo procesi koji će na kraju dovesti do pomnog pretraživanja perioda s kraja šezdesedh i početka sedamdesetih kao nepresuSnog izvora inspiracije. Ondašnje shvatanje o dobroj svirci kao rmprovizovanoj svirci, spojilo se sa žustiinom i kratkoćom koju je donelo vreme video spotova. Otkriće uživanja u sviranju za ovu, najnoviju generaciju kojaje iznela Red Hot Chili Pepperse na vrh popularnosti sa poslednjom pločom - "Blood. Sugar, Sex. Magik" - biloje otkriće uživanja u hedonizmu (naizgled je ponovo sve dozvoljeno), opuštanju i nekakvom sadržaju. Početkom devedesetih kao da su svi počeli da traže kakav-takav sadržaj koji bi smislom ispunio njihov život, i svi neo-hippy i funk/rock sastavi koji su nicali okolo, ponavljajući poglavlja od pre dvadeset godina, činili su se kao prirodno rešenje. Urban Dance Squad, grupa nastala za vreme jednog jttvnog jara-sessiona posle festivala u Utrechtu, upravo je ideal ovog post-sve vremeria. Okupiv.ši u sebi komadiće bluesa. rapa. hard rocka i reggaea - oživela je nešto vise od zbira pomenutih delo-

va. Slika koju su enutovah bilaje mocna muzikacrmh temelja. izgralena preciznošću belih majstora, a koja bi mogla biti najvažnija nova stvar u popularnoj muzici - nova stvar, ne novi trend. UDS su dobro svarili sveclo sada poznate fnzije da bi se vratili na njihovo ishodište- igm zamasćenih crnih riuriova i plamtedh glasova sa nemilosrdnom silom belih gitai'skih riffova. Negde tu je i Disciplina kičme. stara jugoslovenska grupa. koja je napipala crnu zlacnu žilu još ranije, blues na ba.su praćen duvačima i punk/rap stavom. Disciplinin ideal rock sastava koji komentariše okolinu. übacujući u svoju muziku aktuelne šadržaje, 1989. je dostigao vrhunac - ploča "Zeleni zub na planed dosade" poklopila se po vilenju muzike sa istovremeniin debijem Urban Dance Squad - "Mental Floss For The Globe". Na isti način kao i UDS crpeči iz bluesa i Hendrixove zaostavštine ono što nije mogla iz punka, ona je povukla za sobom i celu jednu novu porodicu beogradskih grupa - Klajbere. Presing, Plejboj i druge. Od drugih savremenih grupa treba pomenuti - Primus, bele momke koji imaju u prstima i jazz i funk i Living Colour, erne momke koji zele doslovce da sviraju belački. To nisu presudni sastavi. uprkos Black Rock Coalition koju je Vernon Reid (iz Living Colour) osnovao sredinom osamdesetih ne bi ii okupio druge erne obožavaoce belih gitarskih heroja. Pre bi to mogli biti kanadski punkeri Nomeansno, koji godinama vare brzomeme funk bas linije, dokazujući da je taj zvuk postao opšte dobro. Ali Urban Dance Squad, rock grupa koja govori svira poznadm crnačkim jezicima. jesu jedna od onih gmpa kojeje pohodio lavo ili anleo, clamjući Im moć da stvore Veliku Priču u kojoj vise nije važno šta je belo. a šta erno. šta je funk, a šta fn'r. To je onaj isti koji je Hendrixu otkrio električnu gitaru, Onaj koji je terao Flea, basistu RHCP, da skida Bootsie Collinsa. Onaj kome je Ivek (Kazna za uši) namenio pesmu "Rolen cm". Ako je i vaša krv erna. a duša bela, možda je pohodio i vas. "Ko kaže da diez bend ne može da svim plesnu muziku? Ko kaže da rok bend ne može da svira fank? Ko kaže da tank bend ne može da svira rok? 0. jea!" George Clinton Funkadelic - "Who says A Funk Band Can’t Play Rock’?" (1978.)

36