Ritam

FANTAZIJE O OSVETI

Njujorški Alice Donut su jedan od onih granicnih punk sastava sa kraja osamdesetih koji se odmetnuo od uobicajenih tokova muzike da bi izrazio nešto svoje.

Alice Donut su čist primer streetvvise anarhizma, pobme koja prirodno izbija iz životnog škripca. Poput Bart Simpsona ili Beavisa i Buttheda, oni ne mogu da se uklope u takmičarski duh škole, posla, ulice uopšte... zato će verovatno biti njihov najomiljeniji band, ako dožive kraj puberteta. Pobuna početkom devedestihpo pravilu se ne produžava pohtičkim angažmanom - individualni je mnogo lakse shvatljiv i više opravdan. Pregleđ kolekcije njihovihploča daje nam priliku da kroz njihovu evoluciju dođemo đo nekih zanimljivih zaključaka o tome kud se госк muzika zaputila. Prvo vinilno izdanje - "Donut Comes Alive" (sve ploče izdao j e Altemative Tentacles, a ovu 1987.), najuj ednačeniji je album zasad, klasičan punk pun eksplozivnih pesama zbunjujućih tekstova, u kojima se kroz isknvljene, surove životne situacije predočava životno bespuće tinejdžera u gore opisanoj Americi izgubljenih ođraslih. Jedino deca znaju kuda to sve vodi. Zanimljivost: totalno nervozna verzija Donovanove "Sunshine Superman" sa u podsmeh izmenjenim rečima. Nastavak, "Bucketfull Of Sickness And Horror In An Othenvise Meaningless Life" *** (1989.; naslov govori dovoljno), još uvek je na istom tragu, zalazeći u još cmje i ciničnije oblasti indiviđualnog, svakodnevnog horora. Sarkazam: pesma o Sinead O'Connor na MTV-ju - obe institucije simbolični su delovi opšte isprazne pomodnosti. "Mule" ***** (1990.), njihov je vrhunac i vrhunac konfuznog ludila iz koga je potpuno nestao svaki osećaj za realne dimenzije zbivanja - kao vrisak bez moći da išta promeni. Donut su potpuno zaboravili realnost, da bi se okrenuli haosu u sebi rezultat je najkreativnije delo, ploča na kojoj se različiti stilovi koriste kao poruke po sebi. Svakom tekstu, odnosno ugođaju, odgovara drugi muzički stil јег svaki od njihnosi drugačiju poruku. Opskumost: poluobrada Tom Waitsove "Downtown Train" ("...A Nest OfMurder", unjihovoj obradi). "Revenge Fantasies Of The Impotent" **♦* (1991.) dovršava brilijantnu priču sa "Mule", činećije muzički čvršćom i malo neposrednijom, zahvaljujući

jednostavnijim aranžmanima. I dalje istražujući granice privatnog pakla svakog od nas, Alice Donut su dosegli vrhunac u bespoštednom ogoljavanju stranputicatzv. "normalnog" života- "ComeUp WithYour Hands Out" je tužno-besna epopeja o domaćici koja posle godina trplj enj a istog načina i tempa života uzima stvan (čitaj; oružje) u svoje ruke... posle krvavog obračuna sa mužem i familij om, te boravka u zatvoru, konačno gine u puškaranju sa policij om ispred banke koju je upravo pljačkala. Njen poslednje reči? "Assholes." Kuriozitet; podvrgavanje "War Pigs" Black Sabbatha obradi isključivo pomoću veštog aranžmana duvačkih instrumenata, inače čestih ukrasa Donut kompozicija. Uticaji njihovih producenta i zaštitnika, Jello Biafre i Kramera, na poslednjoj ploči - "Untidy Suicides ofYour Degenerate Children" ***** (1992.), sabiraju se i dostižu vrhunac u tome što kroz njih progovara - 1) s jedne strane tradicija američkog punka pesme žestokog ritma konstruisane oko kratkih i efektnih gitarskih melodija (Biafrin uticaj, s početka osasmdesetih), 2) a s druge strane (što je Kramerov uticaj s kraja osamdesetih) - sklonost improvizaciji i pomeranje tema ođ političkog i sasvim individualnog protesta ka psihotičnim stanjim proizašlim iz nemoći da se nešto učini. Alice Donut su danas, sasvim izvesno, pripadnici one struje koja vuče госк muziku napređ, spajajući (psihološko) nasleđe punk muzike sa (fizičkim) nasleđem jedne smeše rocka sa reggaeom i Jimi Hendrixom u isti mah - "improvizivani punk" je novi podpravac koji, uz njih, već godinama stvaraju Fugazi i Nomeansno. Posle tvrdoglavosti hardcore punka, posle speed metala i Guns 'N Roses, posle "gnmgea", ovo jepokazatelj da su se stvari urock muzici okrenule novim velikim sintezama - slobodoumnost je opet na ceni.

Olja Miletič

' i Dragan Ambrozić

18