Ritam

ide na prvu loptu, na čiste izlive energije, kako je to već pravilo kod hardcore pesama, Izuzetno duga kosa koju je mladi gitarista nosio i na prvim fotosima, iz 1986., bila je još jedna atipičnost za sastav sa punk korenima (i očigledna predigra za grunge). Ipak, američki punk je znao i za mnogo luđe nedoslednosti. Ono što je bilo presudno bila je muzička načitanost J. Mascisa koji je sva skupljena saznanja enciklopedijski pamtio i odmah primenjivao - bili to očiti tragovi svihNeil Youngovih perioda, raznih engleskih novotalasnih grupa ili Husker Duovskih nezadrživih izliva emocija preko glasnih, byrdsoidnih melodičnih gitarskih linija. Brutalno jednostavno primenjujući ova svoja privatna otkrića, Mascis je tokom vremena stvorio svoj post-rock 'n' roll muzički svet u kome su se komešali duhovi mnogih nekadašnjih rock veličina. Cesto vidimo kao smene stilova nešto što se ustvari ne menja - sadašnje vreme je samo dokaz za to da se u pop muzici nikad ništa ne menja, a J. Mascis je čovek koji je upoznao tu suštinu. Iz nekog razloga sa njim počinje nov period u američkoj underground госк muzici, period u kome je opet više bilo važno da li imate šta da kažete, nego koju majcu nosite. J.je, samposebi, bio i punk i hippy i nešto sasvim treće. Mada oni koji su ga lično upoznali tvrde da je to treće, prosto, njegova teška ličnost, devedesete su započele upravo tu, u organskom mešanju stilova iz svih razdoblja rock muzike, da bi se stvorio novi jezik, primeren novoj osećajnosti. Mascis je - sam kao u špageti vesternu - uspeo da pomeša punk kao energetsku bazu, muzičku (ili, рге, emocionalnu) slojevitost folka i countryja i generacijski osećaj totalne dezorijentacije, produžujući život električnoj gitari u rock muzici još neku godinu, dok Seattle i američki Srednji Zapad nisu bili globalno otkriveni. Baš kad je neko pevao da su Velike Gitare i Veliki Pištolji odumrli, američka provincija je ponovo otkrivala ono prvo - nove velike gitarske sastave, koje svet Bruce Springsteena nije ni najmanje zanimao... GDE STE BILI KAD JE GRMELO? Pop kao sudbina došao je svima njima kasnije, kad je postalo jasno da Geffen Records ima nameru da uloži u nova imena koja su naizgled kuljala iz donjeg sveta - Dino Jr. su potpisali 1991. za Warner Bros. izbacivši iste godine meki (i ver-

ovatno stoga potcenjeni) "Green Mind", kojije skrivao nekoliko momenta nove grandioznosti, pažljivo razrađenih aranžmana i dodatnih efekata (klavijature!), štoje sve jasno davalo do znanja da će Mascis nastaviti da kombinuje iusavršava svoj lični muzički pravac ("egzistencijalistička električna muzika"), produbljujući ga. Umesto ekscesa, Mascis sad radij e bira smiren način da kaže istu uznemirujuću pomku koju uvek ima - njegovi novi radovi, kaoLP "Where Youßeen" i singlovi koju su mu prethodili, nose težinu koju raniji pokušaji nisu imali. Lelujavi glas i gudački odeljak u "Not The Same", timpani u "What Else Is New" i psihodelična zvonau "OutThere", razlikuju ovuploču od lakše i direktnije "Green Mind" i naslaga fuzziranih gitarskih linija na "Bug" i "You're Living All Over Me". Posebno je pevanje, kad ne mora da seprobija kroz buku, upečatljivo, obuhvatajući unutrašnjost slušaoca u njegovim nezaštićenim momentima setnom, letargičnom toplinom. Neil Young je nekoliko puta dodimuo ovakvo osećanje na svojim "mračnim" pločama. Ali tek je J. od letargije i apatije uobličio osećajni svet svoje generacije, a od svojihpesama moguć emocionalni oslonac za nju. Njegova grupa je veliki band u tradiciji drugih velikih ameriČkih gitarskih sastava - od Byrdsa preko Television do Husker Du, i sa velikom predvidljivošću bilo je očekivano da će se iz pozicije tihih glasnogovornika "slackers" generacije konačno obratiti svetu jednim opšteprihvaćenim vrhunskim delcetom (uz rani uzlet u vidu "You're Living All Over Me"). "Where You Been" jeupravo to - pozno remek delo izgubljene generacije koja je svoju izgubljenost samo nejasno naslućivala, sve dok to više nikom nije bilo bitno. Dinosaur Jr. su tako konačno stvorili "kosmički punk", na onaj način na koji je Gram Parsons jednom davno tvrdio da svira "american cosmic music". Osnovni problem relativne nepoznatosti dinosauruskog imena kod najšire publike bio je i ostao u njihovoj okeanskoj apatiji - J. Mascis se nikad nije reklamirao, on je samo emitovao svoj program. Dugme ste morali sami da nađete. Dinosaur Јг. supomalo kao televizija - zrače fluoroscentnom ravnodušnošću dok emituju užase, na koje se naviknete s vremenom, gledajući ih...

Dragan Ambrozič

46