Ritam

GENERAGIJA X? Koliko su ovpg imperativa trajanja svesni sastavi koje je zadesio uspeh - ipak i posle svega uglavnom zahvaljujući njihovom talentu - pokazuju primeri i Nirvane i Pearl Jam. Nirvana je naterala menadžere da polude kad je na svoj MTV Unplugged dovela članove grupe Meat Puppets i dala im priliku da odsviraju set svojih pesama u okvira predviđenog Nirvaninog vremena. Pearl Jam su dali javno do znanja biznisu da je po njihovom mišljenju odvratan, pošto su s autoritetom najuspešnijeg rock debitanta ikad, naterali svoju firmu da aminuje nesnimanje spotova za njihovu novu, bezimenu ploču, a samim tim i odsustvo singlova kakav je prvi - “Go” - sa svih top lista. Njihov drugi album je svejedno postao najbrže prodavani album u istoriji rock muzike, daleko pretekavši doneđavno neprikosnovene Guns n’Roses i njihovu aktuelnu potragu za grunge pedigreom kroz “Spaghetti Incident”, album sa obradama punk “klasika”. Grange ludilo se neće uskoro ponoviti, bar iz jednog razloga - svi oni zaista bitni koji su stvarali taj zvuk počeli su svojevremeno veličajući svoj e američko poreklo i novi AMERIČKI zvuk. Fanzin “Sub Pop” pokrenut je рге desetak godina kao odgovor na pisanje njujorških i kalifomi-

jskih rock - intelektualaca o engleskim novotalasnim grupama kao najvećim na svetu (sve od The Clash i Pistolsa do Au Pairs i Raincoats, bilo je veliko i pametno). Ideja iza fanzina i potom i izdavačke kuće bila je da se reafirmišu američke госк grape - prosto i jednostavno - a Srednji zapad i severozapadna oblast davali su bogat, neobrađen, zahvalan kadar u vidu serij e sumanutih grapica koje suuglavnom odrasle u sedamdesetim godinama, na starom heavy rocku Black Sabbath, Led Zeppelina i Aerosmith, punk-rocku Sex Pistolsa i Black Flag, te ponovnom otkriću garažne rock scene iz šezdesetih. Grunge je nastao kao glas provincijske Amerike. I više od toga, čak i ako je Jello Biafra u ргаvu - grange je bioglas unutrašnje Amerike koja je biia u konfliktu sama sa sobom. Većina mladih nije našla nikakvo mesto za sebe u japi svetu osamdesetih i oslobodilački karakter njihovog suočavanja sa sobom kroz ovu muziku učinio je ođ grunge-a glas te generacije, ostavljene samoj sebi. Dosta nalik na neku mutaciju punk virasa Americi neprilagođene dece iz malih gradova, grunge je otkrivao osnovnu azbuku besmislenosti pobune u ovom svetu za male životne početnike - prihvatajući sudbinu sa mešavinom veselog fatalizma i zdrave ironije. Ponekad, oni najbolji su pomerali stvari ka samoj ivici društvene prihvatljivosti, testirajući tako tolerantnost svoje okoline kao sušta suprotnost idealima Amerike Reagana, reda i rada. Postoji mnogo dokaza da je ova generacija rockgrupa skojomjepočela nova decenija, akoja je rasla u razočaranim sedamdesetim godinama, sazrevala u materijalističkim osamdesetim i uspela u difuznim devedesetim, svesnija svih zamki posla kojim se bavi nego ijedna generacije рге nje. Sama činjenica da je Kurt Cobain još živ (barem u vreme pisanja ovog teksta) da se tradi i uglavnom uspeva da sastavi jednu modernu beskompromisnu rock’n’roll ploču kakva je “In Utero” (radni naslov "Mrzim samog sebe i želim da umrem") i da harizma Vedderovog ispovednog госка još raste posle novog albuma Pearl Jam, govori o tome da glavni protagonisti ove priče odlično zrtaju šta rade i da to čine sa sudbinskom posvećenošću i ozbiljnošću. Tu su da bi trajali - i to ne bilo kako.

Tomislav Grujič

Dragan Ambrozić

svoje mesto - karirana košulja vam najbolje stoji tek posle dvadesetak godina upomog nošenja.

56