Ritam

AMERICAN OSMIC MUSIC

(Naziv ove rubrike pozajmljen je od Grama Parsonsa. "Tuzni andjeo" je ovom sintagmom označavao svoju viziju muzike: letalni amalgam tradicije, bizarnih iskustava i naglašenog individualizma)

ŽIKICA SIMIĆ

Lovvell George, "the rock'n'roll doctor", tokom sedamdesetih lider najveće boogie grupe tog vremena Little Feat, neshvaćeni i neadekvatno valorizovani rock genije, umro je pre 15. godina, 29.6.1979. godine. Intelektualni i estetski arbitar te generacije losanđeleskih muzičara, Jackson Brovvne, rekao je za Lovvell George da je Orson Wells rock'n'roll. Sasvim tačno poređenje kada se ima u vidu visok artistički kvalitet Georgeovih projekata i izostanak odgovarajućeg komercijalnog uspeha. Potpuno apatni senzibilitet izdvajao je Lovvella Georga na tadašnjoj rock'n'roll sceni. Njegove pesme tradicionalne forme sa klasičnim rock'n'rol junacima (kamiondžije, narkomani, napušteni lubavnici) kao glavnim protagonistima bile su "oneobičene" iščašenim humorom nađrealnom "montažom" slika i ambijenta. Slušanje najlepših Georgeovih pesama se može porediti sa imaginarnom šetnjom kroz skladište kulisa nekog velikog holivudskog studija: tuje svratište grubih kamiondžija čiji je život sazdan od istih elemenata od kojih i rock'n'roll, Odmah do njega replika trećerazrednog mamfiskog hotela sa personalom i gostima kakve smo mogli videti u Džarmušovom filmu "Mystery Train", iza ćoška je trposki raj iznad koga sija "španski mesec" ("Spanish Moon") od kartona. Sve izgleda tako stvarno a, zapravo, sve je od kartona i stiropora. Van Dyke Parks, veliki prijatelj Lovvell Georgea, profesor rock'n'roll na prestižnim američkim koledžima, govorio je o "cartoon consciousness" kao bitnoj odluci Georgeovog stvaralaštva. Neograničenost crtanog filma bile su granice u kojima se kretao Georgeov talenat. Neon Park, dizajner većine omota za ploče Little Feat, umeo je da vezuelno predstavi sirealni Georgeov svet. Tako se na omotima tih ploča mogu videti sledeći prizori: torta na Ijuljašci u dvorištu nekog raskošnog francuskog dvorca sa falusoidnim pužem i Mick Jaggerom u odeždi paža kao posmatračima. Na omotu jedinog solo albuma Lovvella Georgea "Thanks ГП Eat It Неге" može se videti replika Maneovog "Doručka u polju" sa Fidelom Kastrom, Marlenom Ditrih i Bobom Dilanom kao protogonistima. Spajanjem nedodirljivih svetova George je uspevao da u krute žanrovske matrice ugura potpuno nove sadržaje i da tako i formu i sadržaju da neočekivane konotacije. Lovvell Georgeje bio kompleksna autorska ličnost paje pažnju privlačio i kao pevač i gitarista. Njegova pevačka veština imala je korene u jazzu, čiji je veliki poštovalac George bio. Posebna vrsta pevačkog "fraziranja", nagla übrzavanja i usporavanja, vešto poigravanje višesložnim i komplikovanim rečima George je, naime, bio sklon da u svojim tekstovima upotrebljava dugc i teško izgovorljive reči ("unscrupulous", "Rhythmically", "Tehachapi")- su bile odlike njegovog pevačkog stila. Lovvell George je uz Duane Allmana bio najveći slide gitarista tog vremena. Komparativna analiza stilova ove dvojice velemajstora slide gitare može nam dosta kazati o osobenostima Lovvlle Georgea. Duane Allman je vrelim protuberancama južnjačkog gitarizma hipertrotirao svoj bluz pa preko njegovih karikaturalnih dimenzija komunicirao sa duhom vremena i novim rock'n'roll medijcm. George je bio vlasnik dublje gitarističke istine. On jc bio diskretan, povučen, sa par efektnih, kratkih fraza nagoveštavao je snagu svoje muzike i moć gitere, ostavljajući na taj način prostor slušaocu da sam u svojoj glavi otkriva lepotu Georgeove muzike. "Možete zamisliti kako Allman svira sa Muddy Waterson ili 8.8. Kingom, ali Lovvella možete zamisliti sa Theloniousom Monkom" - kaže jedan r'n'r kritičar. Jednostavno rečeno, Georgeovo iščitavanje bluesa višeg je reda i znak dubljeg poniranja. Georgeovo gitarističko umeće na najbolji način govori o značaju principa ekonomičnosti u rock'n'rollu.

Lovvell George je dete Hollywooda. Roden je u prestonici celuloidne umetnosti 13.4.1945. godine. Njegov otac je bio jedan od najpoznatijih holivudskih krznara. Mnoge dive 30-tih i 40-tih nosile su bunde koje je napravio Georgeov otac. Na rock'n'roll scenu stupio je početkom sedamdesetih sa bandom Factory koji je svirao "bizarni folk sa uvmutim tekstovima". Kasnije je usledilo kratkotrajno gostovanje u Zappinim Mothers Of Invention. Kada je "ujka" Frank čuo Georgeovu numeru "Willin" izbacio je Lovvell iz banda sa preporukom da osnuje sopstvenu grupu jer je Zappa osetio snažni stvaralački potencijal Lovvella Georgea. Tako je 1970. godine nastao band Little Feat, grupa koja je ovog potpisnika naučila američkom rock'n'rollu. Osnivački članovi su bili: L.G. naravno, Richie Hayward, Roy Estrada i Bill Раупе. Prv'a četiri albuma Little Feat bila su pod potpunom dominacijom Lowella Georgea ("Little Feat", "Sailing Shoes", "Dixie Chicken", "Feats Don’t Fail Me now"). Na kasnijim albumima dominantnu ulogu preuzeo je Bill Раупе) "Last Record Album" i "TimeLoves A Hero"). Posthumno je izdat album Little Feat "Down Оп The Farm". Lowell George je iznenada preminuo posle koncerta u Lissner Auditorium u Vašingtonu, istoj onoj dvorani u kojoj je snimljen i jedini zlatni album Little Feat "live" "Waiting For Columbus". Kremiran je 2. jula 1979. godine, a pepeo su njegovo četvoro dece i aktuelna supruga prosuli u Tihi Okean. Tako je sa zemaljskog šara nestao jedan od najvećih rock'n'rollera koji je, budući sin Holivuda, znao da je sve varka i da umetnost nema granica. Lowell George je umeo u muzici trećeg sveta koju je bezgranično voleo pronađe elemente od kojih je sazdan rock'n'roll. Nju Orleans, taj moderni Vavilon, i njegova muzika bila su trajna fascinacija Lovvella Georgea. Besmrtne su njegove interpretacije Toussaint "On Your Way Down" i "What Do You Want The Girl To Do?". U zvuku Little Feat bila je inkorporirana "second line" ritam sekcija specifičnost njuorleanskog zvuka. Bonnie Raitt,. prijateljica i obožavalac Lowella Georga, koja mu je posvetila album "Glow", svedoči u "Rolling Stone" od 9. avgusta 1979. godine o beskrajnoj Ijubavi koju je George ispoljavao prema muzici dalekih svetova, Na kraju ovog napisa savet mladom čitaocu "RITMA". Ako imate vremena i mogućnosti saslušajte nekad Georgovu pesmu "Trouble" sa albuma "Sailing Shoes". Pažljivim slušanjem možete shvatiti svu veličinu rock'n'roll, muzike ili umetnosti, kojaume da iz takve banalnosti kao što je činjenica da auto neće ujutro da upali, izvuče niz nepretencioznih konsekvenci velikog antropološkog, moralnog, pa i svakog drugog, za čoveka relevantnsog značenja. Takve, polivalentne, neuhvatljive pesme pisao je Lowell George, rock'n'roller koji je pre 15 godina, 29.6.1979. godine, umro u snu, neuspevši da do kraja dosanja svoj san o konačnom jedinstvu svih oblika popularne muzike. Deset najlepših pesama Lowella Georgea po izboru rubrike "AMERICAN COSMIC MUSIC": 1. Willin' sa prvog albuma Little Featr 2. Long Distance love sa Last record albuma 3. Trouble sa sailing shoes 4. Easy to slip sa Sailing shoes 5. The rock'n'roll doctor sa Feats Don't... 6. Тееуаде neryous breakdown sa Sailing shoes 7. Roll um fasy sa Dixie Chicken 8. Two trains sa Dixie Chicken 9. Be one now sa Down on The Farnm 10. 20 milion things sa Thanks i'H'fat...

78