Ritam

'Та možda - svirau Babama, ne svira u Orgazmu. Kad smo pričali o tome, kao svoj razlog on je naveo da se umorio od rock’n’rolla, da ga to više ne pali kao pre i da mu je glupo da folira da mu se to rađi. To je krajnje iskreno od njega ako je to zaista razlog. On Babe doživljava kao bend u kome može daseiskažeu najrazliatijimstvarimakojenije radiou Orgazmu. Da obuče one šarene gaće, da skukuće po bini i da se blesavi. On sad više voli i želi da bude zabavljač nego da buđe bubnjar u rock’n’roll bendu. Ovim što je do sađa uradio sa Orgazmom verovatno je zadovoljio tu svoju potrebu za rock’n’rollom. Mi i dalje imamo tu potrebu i tu smo se mimoffli. Cela poslednja godina sa Čavketom bila je problematična. Mislim, sve je to bilo O.K. Kao, ortaci smo, nema frke, ali loše je i svirao, bio je dekoncentrisan i to se osećalo u svirci. Jedna od ideja zbog kojih smo i doveli Žiku bila je da malo naiožimo Čavketa da se upusti u neko eksperimentisanje, da ga privučemo radu na ploči. Što je i uspelo! On se naložio dok smo radili na ali čim smo pošli na snimanje bio je u fazpnu da zapali. Voleo bih da je Čavke i dalje sa nama, ali da je kao onaj stari Čavke. Njegovo odsustvo se u sviranju i zvuku benda malo oseća. Razlika u imidžu je očita, jer je gubitak naravno veliki, pošto je Čavke velika faca. Ali, jebi ga, mi smo ipak muzičari. Cavketa sam uvek gotivio. Uvek sam ga zamišljao kao neki roddn’roll Шс, nekog ludaka kao što je Keith Richards, što je on i bio po&tkom osamdesetih. Tako sam ga kroz sve faze benda gurao pred oajavnosti da bih ga isfurao. Usvimmojim intervjuima može da se vidi da ja pričam bajke o Čavketu”. Čavke je bio jedini čovek u bendu kojem je zaista bilo đozvoljeno da se vraća posle niza napuštanja. "Osim Ljube. On sada živi u Njujorku. Pojavio se u periodu kad srao počeli da radimo cvu ploču. Zvao sam ga da svira. Ali, on je potpuno pustio korene tamo. Ne može više da živi ovde. Imali smo, ipak, par koncerata i bilo je super, k’o i nekad. Mislim, Ljuba je zapravo bio najznačajniji čovek. M5 smo bili bend sa dva frontmena. Sad raalo ko uopšte može da se seti ko je Ljuba. Tad smo bDi Ljuba i ja, pa je isplivao Čavke, asad će verovatno da ispliva Banana". EGOMANIJAK Od Stave generacije okupljene oko femoznog 'Taket aranžmana" napoprištu je jedino ostao Gile. Uvekoštar kaožilet,kojije sekao i desno i levo, Gile je Čavketcvim odlaskom ostao jedini član prvobitne postave Električnog orgazma. "Egoizam je vrlobitanzavođenje grupe. To je ipodstreki teret. Moral da budeš egomanijak, naročito kađ bend počinje, da bi ga isfurao. Stvarno sam bio žešći egomanijak na početku karijere ovog benda. U tom periodu da je neko i hteo da radi stvari ne bih mu dao. Srećom, ako si normalan, ako to ne ide u bolesni egoizam, postoji mogućnost da nahraniš svoj ego posle određenog vremena. Dosta sam ga pripitomio. Kad mi treba onda mogu da ga isfuram, ali više mi nije frka da bude toliko pesamakoje nisu moje kao što je to slučaj na ovoj ploči". Pesme Električnog orgazma, pogotovo na ovom duplom albumu, sve više poprimaju ispovedni karakter. Redukdja u količini rea nge narušena, ali je jednostavnost đefinitivno odnelaprevagu nad metaforičnim naslagamapoetskih slika. "U nekom fazonu sve moje stvari su bile ispovedne. Ploče Električnog orgazma,pošto tekstoveuglavnomjaradim, izgledajukao neK moji dnevnici. Kad čujem "Kako bubanj kaže" ili "Lišće prekriva Lisabon" ili "Varšavu", totalno mi se vrati film, Ijudi sa kojima sam se viđao, mesta gde sam bio, stvari koje su mi se dešavale. To možda ima veze sa stidljivošću koja se gubi sa godinama. Kad sam bio mlađi bio sam neotpormj i, više sam prikrivao svoj a osećanj a i krio šta stvarno hoću da kažem, pa to nekako zabašurim kroz druge stvari i to se onda teško čita. Aonda sam se vremenom oslobađao tih frka i bilo mi je jednostavnije đa kažem ono što mislim". Oslobađanjekoje stiže sa samopouzdanjem odražavasekroz Gfletovopravijenje muzike za film, ali i režiranje video spotovaza potrebe grupe. Na spotu za mesmu "Zašto da ne?" Gile se pojavljuje u ulozi reditelja i montažera. "Samo sam uspeo da dobijem kameru. Snimili smo pored jednog spomenika na mestu nakojem sam se igrao još dok sam bio klinac. Vratio sam se tu i krug se zatvorio. Volim da provlačim stvari iz mog života kroz muziku koju radim. Recimo, kad smo snimili album "Letim, sanjam, đišem"u bendu je vladala totalna psihodelična faza i svuda smo išli zajedno. Gutali smo tripove u jednom selu i tamo smo u nekom podrumu našli malu vetrenjaču koja se navija kao muzička kutija. Nas četvorica na tripu smo to slušali i otkidali, rekli smo da ćemo to da stavimo na kraj te ploče - i stavili smo. Imamo stalno takve zazalice. Na novoj ploči, na primer, imamo pesmu "Huni i Avari naviru". Jedne večeri smo sedeli kod Čavketa i ludorali i onda sam počeo da pevam u tegju. Čavke je doneo didžiridu i hteli smo da to snitnimo na kasetu. Naravno, to nismo snimili tada, nego smo rekonstruisali u studiju i dobHi potpuno ncrvu stvar. Ništa nismo veStali, pošto su intrumenti drombulje, didžuridu (aboridžinski rog) kineska violina i tegla. Hteli smo da to buđe što autentičnije, da iskustvo iz stvainog života prenesemo naumetnost. Tako ja barem kaptram umetnost". PARALELNI SVET Za relativno kratko vreme, 230 sati snimanja, nastao je 71 minut rauzike za dupli album "Zašto da ne?". Sniman je u Novom Sadu u sasvim soliđ-

nora ritmu, ali su problemi nastali kada je trebalo zapakovati ono što je snimljeno. 'Trvo je problem bio što ovi iz TGT-a uopšte nisu hteli da izdaju ploču, vinil. To će verovatno biti jeđna od poslednjih ploča koje će da izdaju. Njih to više ne zanirna. Onda, nisu mogli da odštampaju omot koji se otvara, na čemu smo mi insistirali, a ne da budu đve übačene ploče. Obe te stvari smo nekako rešili. Na kraju su videli grafičko rešenje na zadnjem omotu. To je strip za koji sam ja uradio scenario a nacrtao ga je Leo fon Tankenštajn, gitarista Džukela. Tu su bila đva spoma kvadrata, koja su naknadno retuširana. Tu smo mi, kao,zajebavali narodnjake i dizelaše, taj seljački fazon koji preplavljuje Beograd. Oni, naravno, nisu hteli da izdaju ploču koja se podsraeva narodnjacima, pošto su oni narodnjačka firma i mi smo to ukapirali". Kao ekskluzivni rocker, Gile teško može da ostane imun na sve okolnosti u sadašnjoj Srbiji, što se na vrlo ozbiljan način odražava i kroz muziku. 'Tokušavam da živim u nekom manje-više paralelnom svetu od ove realnosti sakojom se, naravno, stalno susrećem. Moraš dasepomiriš sanekim stvarima ako hoćeš da ostaneš i radiš muziku. To sam ukapirao ’9l kad je počeo rat u Hrvatskoj. Tada sam zapalio na mesec dana u London i tamo raščistio neke stvari sa sobom. Ukapirao sam đa neću da ostanem tamo i radim nešto bez veze, nego da se vratim u Beograđ i radim muziku, pa šta god bude. To što sviram, snimamo ploče, to mi je većk’o neka terapija. To mi je najvažnija stvar za koju se držim. Kapiram da se sve menja i stalno ide gore - đole, ovo su kao neke krizne godine koje zaista jesu teške, ali proći će i to. Trudim se da se sa što manje_ oštećenja proguram kroz ovaj period". Idejao održavanju dečakau sebi obeležena je ipotrebom zazajedništvom, koje se možda na najbolji način izražava kroz rock grupu. "Da, odgovara mi bend. Ali, kad probaš neke stvari otvore ti se novi vidid. U vreme kad Orgazam nije postojao sviđalo mi se da radim muziku za filmove, za decu i da eksperimentišem. Verovatno će tako biti i übuduće. Sigumo je da se neću isključivo usmeriti ргеша bendu, mada je to još uvek najvažnija i centralna stvar za mene. Verovatno ćemo svi mi raditi i neke dmge stvarikasnije. I to je neko oslobađanje. Kadbih samo radio Električni orgazam i to bi me uterivalo u mtinu, u neki strejt fazon što ja neću. Ne bih voleo da ovaj bend preraste u varijantu Srđan Gojković i Električni orgazam, da benđ bude moja prateća grupa. Neke stvari radim posebno kao Srđan Gojković, a Električni orgazam je Električni orgazam. To sam uvek zamišljao kao neki naš zajedničld bend. Jako me je začudilo kad mi je Čavkepre godinu ipo dana rekao: "Staje,pa to je tvoj bend!". Nikad to nisam đoživljavao kao moj bend, nego kao zajednički. Volim đa radim sa dmgim Ijudima. Kad radiš sam, uvek si sklon tome da te taj narcizam i egoizam preplave. Uvek je dobro kad postoji neko ko dodaje dmgačije ideje. Možda su to ostaci hippievskog načina raznrišljanja u mojoj glavi, kao neko bratstvo, svi zajedno učestvujemo..." ZA UUBAV I POZITIVNE STVARI Hippie atmosferazavladala je i među rock gmpamakoje sebe više ne smatraju konkurencijom. Stalna gostovanja koja članovi jednog benda imaju na pločama dmgog postala su već stvar kućnog vaspitanja. "To je sasvim normalno. Caneta svakodnevno viđam, mi smo kućni prijatelji. Trebalo je da peva na jednoj pesmi, pa ’ajde đve, pa može i tri. I jako brzo mu je išlo. Iz prve ili iz dmge je otpevao. Zoran Zagorčić se godinama dmži s nama. Nenad Rackovićjeisto simparičan momak. Nenađ Canak nije muzičar nego političar. On svira flautu, a svirao je i gitam na koncertima u Novom Sadu. Tu je i Štukelja. Žikaje "dopisni član" i sviraće sve veće koncerte. Naš novi bubnjar je Vlada Funtek. Svirao je sa Švabom i Banetom u gmpi Trans dok sam ja radio sa Vladom. Dve pesme gmpe Trans našle su se i na duplom albumu: "Dajem Ijubav” i "Oslobodi se (u kmgu svetlosti)". SVE, SVE, ALI ZDRAVUE "Do vegetarijanstva sam đošao preko hippie faze. Već dugo sam vegetarijanac, prestao sam da jedem meso ’B3 godine i radim to zato što mi više prija, što se bolje osećam i fizički i psihički i što pokušavam da izbalansiram neki rock’n’roll stil života. S jedne strane, živim krajnje neuredno i nezdravo, ali kapiram đa sa dmge strane moram đa uspostavim neku ravnotežu. Da sledim put dobre karme, beli princip, nešto pozitivno i nadam se da se to vidi kroz moje tekstove. Nisam u satanističkom fazonu, već potpuno obmuto. Ja sara za belu magiju a ne za cmu. Za Ijubav i pozitivne stvari. Bilo je nekih komentara koje jauopšte nisam očekivao, povodom našeg novog spota: "Jao, cmomagijski spot, vudu". Da ne bude nesporazuma, ne radi se o tome. Naravno, mogu da se zezam sa nekim ikonografskim simbolima, ali ne bi trebalo da bude dileme koju mi liniju sledimo".

Vesna Pavlović

Tomislav Grujić

Saša Radojevič

44