Ritam

MIT BEZ KRAJA

ZVEZDANE STAZE: IZMEĐU FIKCIJE I STVARNOSTI

ugo је trajalo mojepreobraćanje u trekkija (trekkie = Ijubitelj "Zvezdanih staza", eventualno član nekog od mnogobrojnih udruženja Ijudi koji dele istu naklonost prema istom fenomenu). Prva faza odigrala se u mom ranom detinjstvu, kada sam na cmo-belom televizoru, koji je u mojoj porodici stajao na vrhu ormana kako bismo se osećali kao u bioskopu i gledali televiziju sa dužnim strahopoštovanjem, dakleiskrivljenih vratova, prviput ugledao kako Мх. Spocksvojomhladnomlogikom rešava najzamršenije probleme svemira. Druga faza desila se kada sam došao na Zapad i video raznovrsnuponudu najrazhčitijih roba i usluga vezanih za "Star Trek" kao globalnu zabavu. Treća iposlednja faza sasvimje svežaipočela je pre nekoliko dana, kada su mi ukrali moj lepi crveni pasoš, i kada sam poželeo da pripadam svetu gde se granice prelaze jednim pritiskom na komandu teleporta. "Zvezdane staze" postale su tokom vremena neposredni pratilac generacije baby-boomera (rodjenihpedesetih i šezdesetih, u vreme cvetanja industrijskeproizvodnje i slobodne Ijubavi). Rasle su i razvijale se zajedno sa tom generacijom, i od 1966. đo danas bile sposobne da proizvedu četiri televizijske serije, sedamfilmova, gomilu knjiga, stripova, video kaseta i igara, геlikvija - drugim rečima, da se razviju u industriju za sebe i pojavu prve vrste u masovnoj kulturi kraja 20 veka. Teško je zatvoriti oči pred 13 prodatih knjiga u svetu svakoga minuta, preko 15 miliona video kaseta sa filmovima (ne računajući epizode serije), TV serijamakoje se ovoga časa prikazuju u ргеко stotinu zemalja i teritorija na našoj maloj planeti, sekundame literature, predmeta sa svemirskog broda "Enterprise" i mnogim drugim atrakcijama kojih je savremeno potrošačko društvo uspelo da se seti, Na početku ili na kraju svega, međutim, stoji najvažniji proizvod "Star Тгек" mitologije: san o progresu i svetloj budućnosti čovečanstva zasnovanoj na trijumfu nauke. Momci sa "Enterprisea" na neki način zaista su otišli

Vhere no one has gone before". Ono što oni predstavljaju prevazilazi granice TV-a kao medija, naučne fantastike kao žanra, pa čak i fiktivne stvamosti koja je postala toliko opipljiva da je nije lako ođvojiti od pojavne stvarnosti. U neku ruku, "Star Тгек" prvi je artefakt virtuelne realnosti, jer je ceo poduhvat izašao iz okvira fikcije i postao do te mere deo našeg objektivnog okruženja da je jako teško odrediti gde tu počinje fantastika a prestaje moguće. U knjigama tipa "Enterprise - tehnički opis" detaljno se opisuje svaki konstrukcioni detalj svemirskog broda klase "Enterprise". Vrlo je teško svrstati ovakve publicističke poduhvate pod kapu naučne fantastike ili paranaučnih radova, рге svega zato što su opisi tako veristički uverljivi da se čovek zapita zašto neko ne bi skupio pare, napravio takav svemirski brod i zaplovio u duboki svemir. Autori "Zvezdanih staza" bave se onim što smatramo nemogućim, kako bi nam pokazali da nemoguće ne postoji. ŠIRENJE ŽANRA Pre "Zvezdanih staza" naučna fantastika nije uspevala da prodre u potpunosti na televiziju. Neki mediji imaju ograničenja koja ne odgovaraju SF-u, televizija je jedan od njih. Da bi se tehnološka utopija (ili distopija) prikazala, potrebno je izgraditi koherentan ekološki sistem, koji će da übedi gledaoca da je, ako ne moguć, onda bar verovatan. Za to je potrebno dosta prostora, vremena, promena mesta događjanja radnje i, kao posledica svega toga, novca. Film, radio i literatura tu su u prednosti u odnosu na televiziju ili pozorište, koji su рге svega kamemi mediji. Gene Rodđenberry, kreator "Zvezdanih staza", sa dva svoja izuma učinio je svemirsku opem mogućom na televiziji i na duge staze. Najpre, smislio je imitaciju kameme situacije, odnosno svemirski brod kao okvir rađnje. Za-

58