RTV Teorija i praksa
generaciju. Interesantno je da muzikolozi, uopšte muzički radnici, ovakvu definiciju prihvataju, ali su retki oni koji iz nje izvode mogućne krajnje konzekvence. A jedna od njih svakako bi bilo i specifično određivanje nove narodne muzike, jer upravo je ona data gotova, fiksirana, ona je, kako stoji u komentaru definicije, »statična, stereotipna« it sl. Izgleda da je najispravniji put da se, prvo izdvoji.iz današnje konfuzije prava izvorna narodna pesma, koja predstavlja jezgro našeg muzičkog folklora. Pre svega, ona je i istorijski najstarija. Ako se nije sasvim izgubila, danas ona sigurno jenjava u nekim osiromašenim formama i po nekim »ostrvima« u zabačenim krajevima naše zemlje. Jedva da i tamo ima Ijudi koji znaju da reprodukuju stare pesme. U tom pogledu izvorna narodna pesma ima sličnu istorijsku sudbinu kao i drugi vidovi narodnog stvaralaštva. Narodna pesma, buduéi igra i razbibriga, imala je i ozbiljnu ulogu, i s uspehom ju je ispunjavala decenijama i vekovima. Danas joj se uloga svela na kulturnu i estetičku u striktnom smislu. Znači da je ta pesma, u harmoniji teksta i muzike, u stilskoj doslednosti i originalnosti, tvorevina velike vrednosti, vrednosti poznate i priznate , mada još nedovoljno analizirane i dokazane u našoj muzičkoj estetici i nauci. Njeno delovanje je, dakle, ravno delovanju svake autentične umetničke tvorevine iz prošlosti. Kaže se da je autor narodne pesme anoniman. Staviše, to je važan momenat u diskusijama о karakteru nove narodne muzike, pri komparativnoj analizi. Međutim, najispravnije je reći da je taj autor kolektivan, čak, istorijski autor. Prava narodna pesma predstavlja'rezultat dugog stvaranja, tokom pokolenja, i to ne samo u jednoj sredini nego u raznim krajevima. Ona postoji u brojnim međusobno ravnopravnim oblicima. Gotovo svako ko je peva saučestvuje u njenom izgrađivanju, pri čemu odstupanja idu od' delimične promene prvobitnog podsticaja do kompletne novine, naročito u muzičkom delu pesme. Saradnja i saučesništvo velikog broja Ijudi u stvaranju otkriva nam još jednu bitnu karakteristiku izvorne narodne pesme njenu regionalnost, vezanost za određen kraj. Postoje, naime, dugotrajni vladajuéi oblici muzičkog mišljenja po raznim krajevima, neki svojevrsni muziòki arhetipovi. Narodne pesme su njihov glavni izraz, a dokaz njihove snage predstavljaju baš međuregionalni oblici pesama, gde su odstupanja znatno veda nego između
133