RTV Teorija i praksa
izvoma narodna pesma gubi svoju regionalnost, deo svoje ukorenjenosti, osnovu svoga stila. Pod uticajem ove stilizacije, kao i pod direktnim uplivom standardne zabavne muzike, ona postaje uopštenija nego što je bila. Ta uopštenost proglašava se, na piami tumačeijja, za univerzalnost narodne pesme i pesme u narodnom duhu. Njoj, onda, odgovaraju i univerzalni pevači. I kad nema sasvim pežorativno značenje koje smo navikli da susrećemo u malim oglasima gde se nude instrumentalni sastavi i pevači za kafane, ova tendencija stvorila je univerzalne interpretatore koji previše slobodno pristupaju izvornoj narodnoj pesmi iz raznih krajeva, kao i novijoj pesmi. Izgleda da nema potrebe mnogo analizzati ovu muziku, naročito od momenta kad se svela na čistu zabavu. Jedino je sporno u njenoj pojavi i prisustvu medu nama to sto se ona izmešala sa izvornom narodnom pesmom i olako se predstavlja kao autenticna narodna pesma, iako ona to nije ili jeste tek posredno, a u svakom slučaju je na neuporedivo nižem umetničkom nivou od autentične narodne pesme. To je atmosfera koju zatičemo pred početak ekspanzije tzv. nove narodne muzike. Stilizacija izvorne narodne pesme, njeno mešanje sa starogradskom i kafanskom pesmom, a takode i sa zabavnom muzikom, i sve to u finalnoj obradi univerzalnih pevača i ansambala to su početni naboji nove narodne muzike posle drugog svetskog rata. t Ako se sada vratimo definiciji narodne muzike, datoj u Sao Paolu, distribucija koju ona ističe svakako je jedna bitna činjenica, s kojom se mora najozbiljnije računati čak ako i ne idemo do krajnjih konzekvenci. Drugim rečima, ne mora biti da je sa narodnom muzikom sve gotovo, ali je usmeno prenošenje - njena jedina pozitivno ustanovljena odlika u pitanju. Način na koji se ona prenosi sigurno je od uticaja i na karakter njenog stvaranja u naše doba, pa i na celu njenu buduću sudbinu. Ona se menja to je najmanje sto se može reći. Možda će ona naći na taj izazov tehničke epohe neki svoj vitalniji odgovor da bi nadživela, makar i dosta preobražena. Prognoze su sumnjive, jer se danas s narodnom muzikom dešavaju, prvi put u njenoj istoriji, neke značajne pojave u toliko značajnije što je ona proizvod čovekove prirodne sredine. Ona je produkt prirodne čovekove sredine, reprezentativan izraz te prirodne
135