RTV Teorija i praksa
Đorđevićevom mišljenju, drama Ferenca Deaka »Кхај nedelje«, sa naizgled običnom temom, ali sa mnogo nagoveštaja, nosi specifično televizijske kvalitete. Opšte je mišljenje da je serija Dragana Markovića »Otpisani«, za čiju je režiju Đorđević nagraden, predstavljala ne samo prodor ovog žanra do najviših festivalskih nagrada, već i postignut nivo kojim je ovakav tretman opravđan. Najsnažniji aplauz u portoroškom Auditorijumu pripao je emisiji »Džoli Džokej«, koliko zbog duhovite režije Marija Fanelija, toliko i zbog tipično televizijske dramaturške obrade scenarija Mome Kapora. Najuspelue EMISUE OBRAZOVNOG PROGRAMA U ovoj selekciji učestvovalo je četrnaest emisija. Žiri su sačinjavali: Prvoslav Ralić —■ predsednik, Celestin Sardelić, Stojan Požar, Dejan Čupina, Anatolij Damjanqyski, dr Radomir Makarić, Marko Špadijer i dr Jašar Redžepagić. 1. Mira Voglar nagrađena je za tekst-scenario emisije »Kuhinja pri violinskem ključu grad građić« (7.000). Žiri je istakao maštovito viđenje jedne značajne dimenzije dečjeg sveta u ovoj emisiji, govor i muziku stvari naše svakidašnjice, plemenite podsticaje dečje mašte, ali i pokretanje asocijacija kod odraslih о potrebi humanističkog prilaza stvarima koje nas okružuju, »kako bi se i stvaralačkom maštom predupređivao fetišizam stvari te Ijudska otuđenost«. 2. Božidar Vučurović nagraden je za režiju emisije »Znanje—imanje«, (7.000 dinara). Ziri zaključuje da je: »... autor ove emisije znatno doprineo da televizija izade iz svojih tradicionalnih okvira i da ovom obrazovno-takmičarskom akcijom animira jedan siri društveni i obrazovni pokret, te da značajno utiče na razvoj kulture u selu. Žiri smatra da je režiser uspeo u ostvarenju jedne složene
koncepcije direktnog prenosa, te povezivanja vise televizijskih mogućnosti«. 3. Ivo Serdar, reporter-voditelj u emisiji »Rastavljanje reči na slogove«. Nagraden je, jer je »znalački neposredno i sa snažnim osećanjem, sugestivnošću i visokom jezičkom kulturom uspeo da prenese gledaocu osnovno saznanje i vaspitne poruke ove emisije«. (5.000 dinara). 4. Jan Beran je nagrađen za kameru u emisiji »Mak Dizdar« (4.000 dinara). On je »... uspeo da sugestivnom TV-slikom nadogradi poetsku ree, da kamerom ostvari harmoniju reči i vizuelnog govora prirode, da kamen dà ulogu aktivnog svedoka jedinstva ljudske drame i prirodnog toka«. 5. Posebna je nagrada data Petru M. Andreevskom za scenario u emisiji »Dolnemate gajdaci« (5.000 dinara). Ova nagrada dodeljena je »za značajnu scenarijsku ideju kojom se jedan nacionalni kolorit i etnografski realitet čuva, osmišljava izvor muzičkog života jeđnog pođručja i doba, povezuje način života i rad Ijudi specifičnih muzičkih iskazivanja... « Tako je о obrazovnoj selekciji mnogo govoreno, predviđeni okrugli sto nije privukao pažnju; zbog malog broja prisutnih nije ni ođržan. Opšta opaska mogia bi biti da je ovaj program sadržavao vise etnografskog i zabavnog nego onog što mu je osnovna funkcija, po čemu žanr i nosi ime. Naime, nije bilo emisija namenjenih opismenjavanju, tako neophođnih sredini u kojoj je nepismenost još najozbiljnija ргергека u obrazovanju. lako je i pri odabiranju emisija za Festival i pri nagrađivanju primenjen kriterijum bliži onome sto se ranijih godina zahtevalo od Programskog odbora JRT, ostaje da se i nadalje tra g a za pravom festivalskom koncepcijom. Osnovne primedbe bile su da je auditorijum ovog najmasovnijeg sredstva komunikaeija ostao van
156