RTV Teorija i praksa
Milutin Milenković
INFORMATIVNO-PROPAGANDNO DEJSTVO RADIODIFUZNIH PROGRAMA U OKTOBARSKOM RATU NA BLISKOM ISTOKU (1973) Utisci i zapažanja
Zbog velike šarolikosti socijalnoekonomskih karakteristika, pravno-političkih institucija, ustavnih rešenja i državnih uređenja, klasnih odnosa i ideoloških opredeljenja, istorijskih nasleđa i prosečnog stupnja obrazovanja pojedinih njegovih delova, Bliski istok je i u mirnodopskim prilikama bio veoma zahvalno područje za istraživanje stvarne i mogućne uloge radiodifuznog informativnog, obrazovnog, kulturno-umetničkog, agitaciono-mobilizacionog i uopšte propagandnog delovanja. U uslovima oružanog sukoba, na poprištu jednog agresijom rasplamtelog nacionalnog antagonizma, uz postojanje i neminovno übrzanog polarizovanja klasnih frontova sa obe strane vatrene linije, a obilno natopljeno vitalnim strategijskim i ekonomskim interesima velikih sila, bliskoistočno područje pružilo je stručnjacima za socio-psihološke analize pojedinih sistema i metoda javnog komuniciranja građu neprocenjive vrednosti. Ona je i u našoj zemlji, kao i u nebrojenim dmgim sredinama gde postoje štabovi propagandnih stručpjaka, dobila manje ili vise odgovarajući analitički tretman. Radi se, nesumnjiyo, о potrebi multidisciplinarnog naučnog uopštavanja veoma razuđene, raznorodne i obimne empirijske materije, što, naravno, prevazilazi mogućnost posmatrača pojedinca. Ako je on, konkretno, bio uključen u ta ratno-informativna zbivanja sa prvenstvenim hroničarskim, dnevnim registratorskim i komentatorskim preokupacijama, služeći se novinarskom, a ne naučnom posmatračkom i procenjivačkom aparaturom, onda se kockice koje se prilažu tom mozaičkom poslu mogu obojiti samo blagim tonovima utisaka i zapažanja. Ona se odnose na strategijsko-propagandne, taktičko-propagandne i clemente organizacionog iskustva oktobarske runde rata viđene kroz bitku u radio-difuznom eteru. Strategy sko-propagandna iskustva odnose se na: osnovne pravce propagandnog dejstva, osnovna sredstva tog dejstva, glavne ciljeve i zadatke propagande, i najbitnije metode.
45