RTV Teorija i praksa

saglasno aktuelnim potrebama diuštva; drugo, izbor teme i određivanje namere. Izborom teme TV-novinar ističe jedan isečak stvarnosti kao naročito važan. Mora da odredi nameru koja treba da utiče na način mišljenja i ponašanja gleđalaca i izmeni ih; treće, određivanje konkretnih oblika obrade; četvrto, literarno oblikovanje je ideološko-umetnički osnov za realizaciju. Prilikom pisanja TV-novinar, sutra autor, svesno simulira da deo njegovog saznajnog puta pripada gleđaocima. On planira kako da opažanja, činjenice, doživljaje itd., i u kom izboru i redosledu, saopšti gledaocima kako bi oni došli do onih saznanja i zaključaka koji odgovaraju novinarevoj nameri; peto, realizacija priloga preko kamere i mikrofona. 11. Tokom stvaralačkog procesa TV-novinar mora da odgovori na mnoga pitanja i da donese odluke razne prirode. Postoji jedna kulminaciona tačka u stvaralaštvu kada se određeni kvantitativni procesi preobražavaju u viši kvalitet; u slučaju TV-novinara to je tačka u kojoj se nalazi ključ za rešenje stvaralačkog problema priloga. Preobražaj se postiže nalaženjem novinarske ideje. Tu se događa prelaz od pretežno analitičke u pretežno sintetičku aktivnost novinara. 12. Pri oblikovanju priloga potrebno je minimumom informacija postići maksimum iskaza i uticaja. Novinarska ideja tu ima ulogu regulatora; ona ekonomiše materijalom i sredstvima; ona mora đa bude jednostavna ako hoće da udovolji zahtevima masovnog uticaja. 13. Novinarsko nalaženje ideje složen je psihološki proces. Često dolazi do piecenjivanja uloge intuicije i mistifikovanja njenog porekla zbog iznenadnih pristupa jednoj ideji. Tu je reč o dijalektičkom odnosu

svesnog i nesvesnog u čovekovom mišljenju. Tražeći ideju, mišljenje se pokrene, ali ne lineamo. Angažuje se celokupno iskustvo, traže nove veze, pojmovi, koncepcije, varijante. Tako se savlada »spoznajno-psihološka« barijera, koja je đržala misao na dosadašnjim saznanjima i iskustvima i tako se asocijacije oslobađaju i stvaraju nove, dosad nepoznate misaone veze. 14. Po svojoj suštini, novinarsko nalaženje ideje služi đa se uspostavi optimalna veza između aktuelne teme, političkog cilja i masovnog uticaja. 15. Novinar mora svoje ideje da razvija na duže staze a ne samo prema »zahtevima dana«. Novinar uvek mora više da zna nego što je u tom momentu potrebno. 16. Novinar mora da nađe dodimu tačku između ličnog interesa gledalaca i društvenog interesa. 17. Uverljivost je utoliko veća što je gledaocu razumljivija iz datih pojava svakodnevnog života. 18. Postoji nerazrušiva veza između aktuelnosti priloga i uticaja na gledaoce. Uticaj zavisi od toga da li se osnovno raspoloženje i interesi giedalaca u vreme emisije slažu sa aktuelnošću teme. Ukoliko je piihvatanje veće, manji je stvaralački napor (i obratno) da bi se postigao efekat. 19. Tek kad novinar raspolaže odgovarajućim fondom informacija za planirani prilog, on se stvaralački slobodno kreće u temi, pa je i veća verovatnoća da će doći na plodnu ideju. Ako preovladavaju činjenice, oseća se veća potreba za informacijama sa ličnim akcentom. 20. Za TV-novinara je važno da može uticati na uslove stvaralačke aktivnosti. Tu se podrazumevaju i osnovni đruštveni uslovi, okarakterisani ulogom ideologije u oblikovanju socijalističkog društva, položajem TV kao masovnog medija, itd. Tu postoje i uzajamni uticaji stepena i kvaliteta postignutog društvenog razvitka i mogućnosti stvaralačkog novinarskog rada.

123