RTV Teorija i praksa

Miroljub Jevtović

EFIKASNOSTI TV U NASTAVI

Radovi sovjetskih istraživača su relativno novijeg datuma, ali su, bez sumnje, zanimljivi i za našu praksu i teoriju. Istraživanjima se bave članovi Laboratorije nastavnog filma, radija i televizije, Naučno-istraživačkog instituta školske opreme i tehničkih sredstava nastave pri akademiji pedagoških nauka u Moskvi, kao i drugi. Izučavanju efikasnosti televizijskih emisija posvećeni su pionirski istraživački radovi: + Osobenosti percepcije TV-slike, A. A. Stepanov, O. O. Jakovljeva + Promena pažnje učenika tokom emisije, A. M. Pčelina + O vrstama uticaja nastavnih emisija na znanje mlađih učenika, R. P. Veksler + Osobenosti struktuiranja eraisije u odnosu na sadržaj nastavne informacije, N. P. Bahtina. Zanimljivi su i projekti istraživanja: + Psihologija percepcije i prerade informacija dobijenih preko nastavne televizije, + Efektivnost cikiusa emisija iz raznih nastavnih predmeta, + Efektivnost emisija raznog tipa, + Metodika rađa s građom TV-emisije na nastavnom času i van njega, + Svrsishodne forme emisija za vanrazređni i fakultativni rađ, + Metodika povezivanja nastavnih TV-emisija sa drugim nastavnim sredstvima. Posebno su zapaženi rezultati istraživanja koje su objavili u svom radu »Izučavanje televizijskih emisija kao sredstva nastave«, dr. S. G. Šapovalenko i dr Lav P. Presman. U porastu interesovanja za primenu TV u procesima obrazovanja sve su aktuelniji naučnoistraživački rađovi koji mogu pomoći da se realnije

zasnivaju programska politika i načini korišćenja emisija. Jedan od pionirskih radova u SSSR-u jeste istraživanje dr S. G. Šapovalenka i dr Lava Presmana: »IZUČAVANJE TELEVIZIJSKIH EMISIJA KAO SREDSTAVA NASTAVE«. Autori ističu pretpostavku po kojoj će nastavna TV-emisija biti efikasna: a) ako su tačno određeni tema i sađržaj emisije, njena idejna usmerenost i veza sa životom; b) ako se pri izboru materijala uzme u obzir prethodno iskustvo učenika; c) ako izlaganje naučne informacije sledi logično i postupno; d) ako obezbeđuje jasnoću, razgovetnost i pristupačnost sadržaja emisije u prilog preciznog i tačnog. jedinstva vidnih, govornih i zvučnih efekata; e) ako metođska konstrukcija emisije predviđa istraživanje problemske situacije ili ispitivanje metođa rešavanja zadataka koji proširuje znanje; f) ako se u toku emisije ostvaruje povratna sprega, uglavnom umetanjem u emisiju raznih zadataka koji se rešavaju u toku emisije ili tek posle njenog završetka; g) ako su obezbeđeni estetski kvaliteti i emocionalno bogatstvo emisije. Pod tim uslovima kod učenika će se javljati trajno interesovanje i aktivnost,. biće podstaknut na razmišljanje. Takva nastavna emisija će doprinositi razvoju učenika, formiranju njegovog naučnog pogleda na svet, estetskog ukusa i normi ponašanja, a pomagaće da se formiraju pređstave i naučno shvatanje usmereno ka usvajanju teorije.

143