RTV Teorija i praksa

LEKSIKON LEKSIKON NOVINARSTVA

Dr T. Đorđević

Uvodeći ovu RUBRIKU časopis počinje da objavljuje enciklopedijski obrađene pojmove iz oblasti novinarstva, sistema informisanja, masovnih medija i komunikologije., Enciklopedijske odrednice će se birati prema potrebi čitalaca našeg časopisa, a obrađivaće ih naučni i stručni rađnici koji se profesionalno bave ovim pitanjima.

INFORMACIJA Informacijom označavamo svako novostečeno saznanje ili ideju saopštenu u simboličkom obliku (jezičkim, odnosno nejezičkim sistemima značenja jedinstvenog kođnog sistema) koji omogućuje razmenu tako stečenih saznanja u procesu komuniciranja među pojeđindma i grupama. Osnovna funkcija informacija jeste da uvećavaju nivo saznanja korisnika o objektivno datoj stvarnosti i tako doprinesu svrsishodnosti đruštvene prakse. Informacijama označavamo, dakle, samo saznanja stečena na iskustvima do tađa nepoznatim u Ijudskoj praksi bez obzira na sferu socijalnog života u kojoj su ostvarena. Ta novostečena saznanja mogu se ostvarivati bilo posredstvom naučnometodološkog istraživanja posebnih slojeva đruštvene stvarnosti, bilo na temelju iskustava stečenih u svakodnevnom životu i praksi ili pak pasivnim posmatranjem zbivanja koja se odvijaju u socijalnoj sredini kojoj i sami pripadamo. Bitno je u svakom slučaju đa se radi o određenoj meri novoga u odnosu na

postojeća iskustva i otuda izvedena saznanja. Ono što je već poznato kao tekovina materijalne ili duhovne prakse prestaje da igra ulogu saznanja koje smatramo informacijom. Tako đefinisan pojam informacije nosi u sebi opšta ođređenja o pojavi, te bi se svaka bliža konkretizacija te definicije ticala đistinkcija koje se mogu ustanoviti među posebnim vrstama informacije, kao što su one koje označavamo pojmovima novinska, radio televizijska, ođnosno filmska informacija. Šta više, te distinkcije među pomenutim vrstama informacija tiču se više oblika kojim je novostečeno saznanje saopšteno, nego li sadržaja Ijuđskog iskustva na kome je utemeljeno informativno jezgro svake ponaosob uzete poruke. Zavisno od prirođe medijuma kojim se informacija širi, jedno te isto Ijuđsko iskustvo i saznanje o njemu poprima i odgovarajuću simboličku formu prema kojoj i razlikujemo novinsku od radio-televizijske, odnosno filmske informacije. Tako uvek kada je informacija saopštena pisanim jezikom

85