RTV Teorija i praksa

„Eksperimentiraa i traženjima radio-drarae”, emitovanjem odlomaka iz eksperiraentalnih dela koja su se na zanimljiv način suočavala sa našim naporima u tom pravcu. Strani gosti se, medjutim, u Ohridu nisu samo iz učtivosti upoznali sa našim tekstovima, nego su uvrstili najbolja dela naše Nedelje u svoje programe. GODINA 1970. je donela nekoliko novosti. Žiri grada Ohrida, koji sačinjavaju tamošnji kulturni i prosvetni radnici, prvi put je dodelio, kao svoje nagrade, najboljoj radio-drami i najboljoj radio-drami za decu, rezbarske radove, umanjene kipove Klimenta Ohridskog, Pokazaia se i potreba da se propozicijama umesto jedne nagrade za labavo formulisanu „originalnu muzičku ilustraciju” ili samo „muzičku ilustraciju”, uvedu dve nagrade: za originalnu muziku i za muzičku ilustraciju, koja je detaijnije odredjena kao „kreativni izbor muzike”: Bila je uvedena i informativna sekcija, da bi radio-stanice, koje imaju mnogo emisija, mogle da prikažu deia koja smatraju zanimljivim za ostale stanice. Informativna sekcija je 1970. bila ograničena na radio-drame za odrasle. Pokazalo se da je u toj sekciji moguče upoznati dela koja su interesantna ne samo za naše nego i za strane radio-stanice. Na simpozijumu pod naslovom „Razvoj i tokovi u radiodramskoj literaturi naroda i narodnosti Jugoslavije” pojavilo se šest referenata iz Beograda, Ljubljane, Novog Sada, Sarajeva, Skoplja i Zagreba, koji su, služeći se primerima sa traka, prikazaii veoma zanimljiv razvoj radio-drame u pojedinim jugoslovenskim kulturnim područjima. Gosti iz Savezne repubiike Nemačke, Finske, Madjarske, Norveške i Rumunije su emitovali odlomke iz svojih izvodjenja.jugoslovenskih radio-draraa, što je bilo veoma interesantno za jugoslovenske saradnike radija. GODINA 1971. je protekla u znaku radio-drame za decu. U informativnoj

sekciji su emitovana đela za decu, simpozijum je bio posvećen razvoju te discipline u Jugoslaviji, gosti iz Neraačke Demokratske Republike, Savezne Regublike Nemačke, Poljske, Rumunije i Svedske su emitovali ođlomke iz svojih izvodjenja jugoslovenskih radio-drama za decu. GODINA 1972. je ujedinila u Ohridu, pod imenom 1. Nedelja radija, i druga takmičenja koja su se do tada odvijala u okviru Jugoslovenske Radio-telcvizijc. U prvom momentu to je bio raali šok, a onda se čovek, naviknut na dotadašnji mir i spokojnost, privikne i na bučnost velike raanifestacije. To je bilo utoliko lakše jer su se organizatori pobrinuli za to da slušanje radio-emisija teče paralelno u različitim prostorijama, ne smetajuči jedno drugom. Muzičko takmičenje je 1972. godine imalo već šesnaestogodišnju tradiciju, isto koliko i takmičenje radio-drame i Sterijino pozorje, i obuhvatalo je brojne discipline. Ekspanzija se mogla osetiti i kod govornih emisija koje danas, pored prvobitnih informativno-političkih priloga uključuju i govorne emisije raznih žanrova. Kod takmičenja radio-drame je bilo potrebno da se uvede i druga nagrada za tonski snimak. Ako se nekad isticalo samo nekoliko tonskih snimatelja, iz godine u godinu ih je bilo svc više koji su zasluživali nagradu. Do toga nisu u prvom redu dovela poboljšanja u studijskoj tehnici, nego pre svega to, što sada u radio-stanicama radi više snimatelja sa izoštrenim sluhOm za finese zvučnog izraza, za uskladjenost i muzikalnost prelaza i preliva, za celokupni zvučni lik radio-drarae koji stvaraju zajedno sa režiserom. Te godine su bila veoraa interesantna dva simpozijuma pod naslovom ~Od rukopisa do realizacije”, na kojima su, uz demonstracije zvučnih primera, referisali naši režiseri Arsa Jovanovič, Zvonirair Bajsić i Mišo Bušić i, na posebnom simpozijumu, strani gosti. POSLEDNJE TRI GODINE, pored takmičenja radio-drame i radio-drame

151