RTV Teorija i praksa

više u pozadinu s obzirom na spektakularnost pozorišnih predstava na Pozorju. Ni inače kvalitetan dodatni program od dva koncertna izvodjenja radio-drama, to su bile Sezona lova od Vojislava Kuzmanoviča u izvodjenju Radio-Zagreba i Orest Jovana Hrističa u izvodjenju Radio-Beograda, nije mogao premostiti razliku izmedju radija i pozorišta. Ova izvodjenja označavaju lep početak dodatnih programa koji od tada prate takmičenja radio-drame. A sa samim takmičenjem se, posle dvogodišnjeg iskustva, ponovo moralo početi samostalno. Tako se rodila Nedelja jugoslovenske radio i televizijske drame. GODINE 1963. ona je prvi put organizovana u Ljubljani, u divnom ambijentu baroknih i Plečnikovih Križanki. Tu su se udružila sva tri dramska takmičenja novih medija: iz Novog Sada su se preselila takmičenja radio i televizijsk? drame, iz Skoplja takmičenje radio-drame za decu. Te godine su se u svakoj kategoriji počele dodeljivati male plastike Zdenka Kalina za najbolju emisiju u celini, i od tada je Čobanče sa frulom naš radioOskar. Propozicije su se vrlo malo izraenile: opet su bile uvedene po dve nagrade za originalnu radio-dramu i za režiju, dok je za adaptaciju bilo odredjeno da mora biti „adaptacija nescenskog (dakle ne pozorišnog, filmskog ili televizijskog) dela jugoslovenskih autora”. Izmenio se princip sastavljanja žirija. U početku su drame i njihova izvodjenja ocenjivali profesionalni saradnici radio-stanica, ali su übrzo taj posao preuzeli „mešani” žiriji, čiji su članovi bili istaknuti kulturni radnici i saradnici radio-stanica iz cele Jugoslavije. Godine 1963. je prvi put bio imenovan žiri kulturnih radnika iz raznih republika, bez učešća članova radio-stanica. Te godine je bio organizovan razgovor pod naslovom „Putevi i razvoj jugoslovenske radio-drame” sa uvodnim referatom Borislava Mrkšića. Od tada skoro da

nije prošla ni jedna godina bez diskusije u vezi sa problemima radio-drame. GODINA 1964. je bila slična prcdjašnjoj, a 1965. se televizija već toliko razvila da se odlučila za samostalno takmičenje na Bledu, dok se Nedclja radio-drame preselila u Kopar. Iduče dve godine Nedelji je opet nudio krov nad glavom gostoljubivi Radio-Novi Sad. Značajna promena propozicija izvršena je 1967; žiri se više nije sastojao od članova iz ccle Jugoslavije. Od tada, svake godine druga radio-stanica sastavi petočlani žiri iz redova kultumih radnika koji žive na njenom području, dok sama radio-stanica t, godine ne učestvuje u takmičenju. To je bio korak koji je trebalo da obezbedi što veću objektivnost žirija. GODINA 1968: organizaciju Nedelje su preuzeli drugovi iz Radio-Skoplja i veoma ugodno iznenadili učesnike izborom mesta u kome se manifestacija vrši. Odlučili su se za Ohrid. Uspavani gradič kraj jezera sa svojom tišinom verovatno najviše odgovara radio-drami od svih mesta u kojima je do tada bilo takmičenje. Ostače nezaboravan recital makedonske poezije koji su u dodatnom programu te prve ohridske Nedelje izveli članovi draraskog studija Radio-Skoplja. Iz radnog programa treba pomenuti predavanje „Tekst i izvodjcnje” Boruta Trekmana, sa zanimljivim poredjcnjima doraačih i stranih izvodjenja istc radio-drame. Do te godine su na Nedeljarna jugoslovenske radio-dramc učestvovali i gosti iz socijalističkih država, a sada jc, u skladu sa pojačanom saradnjom jugoslovenskih i stranih radio-stanica, bilo pozvano i nckoliko gostiju sa Zapada. Gosti iz Austrijc, Danskc, Francuske, Madjarskc, obe Ncmačke, Rumunije i Čehoslovačkc su več 1969. učestvovali u prograrau diskusijom o organizaciji radija i načinu produkcije radio-drama u njihovim zemljama, a u okviru večeri koja je bila posvećena

150