RTV Teorija i praksa

drugih stanica, u ?eoma kratkom vremenskom razmaku od dana emitovanja. U ovom tekstu služićemo se gotovo isključivo prosečnim podacima koji su izračunati na bazi devet četrnaestodnevnih serija DB sa ukupno oko 130 hiljada anketiranih gradjana i obradjenih nekoliko desetina miliona različitih informacija. Vratimo se svega petnaestak godina unazad i zadržimo pažnju na broju radio i televizijskih pretplatnika u SR Srbiji. Tada je, prema podacima Odeljenja radio i televizijske pretplate u SR Srbiji sa pokrajinama bilo 662000 radio i 28000 televizijskih pretplatnika. Mali broj TV pretplatnika je razumljiv jer su tada činjeni početni koracru razvoju i omasovljavanju medija sa veoma kratkom tradicijom u nas. Medjutim, radio je u to vreme (1961. godine) imao več tridesetpetogodišnju tradiciju, ali mali broj gradjana koji su mogli da prate njegove programe sa vlastitih prijemnika. Podsetimo se vremena kada su samo najbolji radnici - udarnici uz posebne doznake mogli da kupe radio prijemnik marke „Kosmaj” (autor ovog teksta je imao prilike da, boraveči na terenu za vreme realizacije istraživanja, vidi i čuje te već zastarele modele o kojima su njihovi vlasnici s ponosom govorili) pa čemo bar orijentaciono moći da konstatujemo (bez preciznijih kvantifikovanih pokazatelja) da je jedan deo stanovništva bio bez ikakve šanse da bude uključen u sistem komuniciranja putem radija. Znači, stanovništvo nižeg obrazovnog i materijalnog statusa, uključujuči i poljoprivredno stanovništvo, kao i one u čijim stanovima i kučama u to vreme nije bilo električne energije pa ni

186