RTV Teorija i praksa

značenje ličnosti, konkretnog čoveka u procesu komuniciranja, čoveka koji „približava vrednosti” umesto da svojim stavom povećava udaljenost od „vrhunaca”. Ukoliko medij - radio, televizija ili koji bilo drugi - prestaje da bude „magičan”, tehničko „čudo”, izuzetnost, i postaje dnevni „lični pribor” Ijudi, utoliko ponovo izrasta ličnost onog nosioca programa čiji Ijudski kvaliteti, i sposobnost susreta sa afinitetima auditorija, imaju dominirajuće značenje za slušaoca. U tom preseku nastaju sasvim nove mogučnosti, otvaraju se sasvim novi načini reagovanja auditorijuma, koji u svom hodu ka elementima primarne komunikacije več dobijaju oblike medjuindividualnog komuniciranja i druge izraze medjusobnih uticaja, dosad neslućene kada je reč o masovnim medijima. „Kreativno programiranje” zato treba da - po nizu mišljenja nadoknadi faktor nedovoljnog snalaženja mnogih radio-programa u svetu: kakva im je, zaista, stvarna funkcija? S jedne strane, „teror anketa o slušanosti”, a sa druge gubljenje isključivog značaja radija za javnost, kritiku, kulturne sredine i političke programe partija, srazmerno tome, stvaraju „vakuum” u programiranju. Medjutim, to upravo može biti vreme kada radio, oslobodjen paradnog sjaja i prebučne reklame, pritisaka zvezdica i par-dera - čiji sjaj počinje upravo na radiju da definitivno gubi snagu - može ~u miru” da se koncentriše za novu ekspanziju. A рге svega: da uspostavi dragoceni kontakt sa novom generacijom slušalaca, koji bučni sjaj reklamerskog potrošačkog društva, televizijske i filmske neprestane zabavne parade, posmatraju već kao sve prazniju Ijušturu lažno-atraktivne prošlosti komuniciranja. MODEL JUGOSLOVENSKOG RADIJA Osnovni posao u ovom periodu jeste dovršavanje modela jugoslovenskog tipa radija, koji proizilazi iz naše ukupne društvene stvarnosti, radija uklopljenog u bitne društvene procese i sposobnog da odgovori širim i produbljenijim potrebama za informisanjem. Glavni zadatak u narednom periodu jeste: moramo sprovesti u delo novu definiciju radija, radija uopšte i posebno našeg; moramo ostvariti savremeni, moderni radio sa razvijenim programskim sistemom, koji se uklapa u sistem masovnog komuniciranja. U narednom periodu moramo otkriti sve mogućnosti integracije globalne funkcije radija sa primarnim sredinama i sa oblicima primarne komunikacije. Osnovni element razvoja radija u narednom periodu jeste baš razvoj informativne funkcije, istina uzete u smislu dosta

88