RTV Teorija i praksa

2) potrebna ulaganja u razvoj; 3) stvarni i potencijalni broj radio i televizijskih pretplatnika; 4) opšti nivo i tendencije kretanja cena. Zbog toga radio-difuzna organizacija mora odmeravati cenu korišćenja programa tako da pokrije troškove proizvodnje i obezbedi akumulaciju za razvoj, a da cena u isto vreme bude takva da obezbeđuje potražnju za prijemnicima. To znači da se radio-difuzna organizacija mora boriti da obezbedi programe koji imaju „prođu”, a da su po ceni takvi da ne angažuju sredstva koja pretplatnik, s obzirom na kupovnu moć u datom vremenu, ne može platiti, ali i da ima takvu akumulaciju koja će obezbediti razvoj sistema i uvek ga činiti „neočekivanim”, nečim ~što još nije viđeno”, šireči se u pokrivanju prostora i u programu. Organi društva i elektronska industrija su takođe zainteresovani za razvoj radio-difuzije jer to proširuje tržište elektronske industrije, modernizuje ukupnu potrošnju, a i ceo društveni život. Svi znaju da niska pretplata ne obezbeđuje dobre programe i ekspanziju radio-difuznog sistema i obratno: da visoka pretplata zaustavlja pctrošnju za prijemnike, odnosno vodi stagnaciji broja kupaca. U ovom momentu, od 1,562.000 porodica u Srbiji van pokrajina, 1,088.000 (70%) su pretplatnici radija, a 830.000 (53%) pretplatnici televizije. Nastojanje da sve porodice budu pretplatnici, direktan je ekonomski interes radio-difuzne organizacije, I kada sve porodice budu pretplatničke, ekonomski interes će ostati da svi, kada im se amortizuje prijemnik, obnove ugovor time što će kupiti nov. Visina pretplate se utvrđuje za duži vremenski period i iskazuje kao prosečna cena po jednom pretplatniku za taj period. Prema tome, kada ona predstavlja prosečnu veličinu, njena realna vrednost u toku perioda za koji je utvrđena oscilira u odnosu na tako utvrđenu prosečnu veličinu. Ali, gledano kroz čitav period za koji je utvrđena, realna vrednost pretplate uglavnom se poklapa sa prosečno utvrđenom veličinom. Inače, mehanizam verifikacije visine pretplate, a übuduće društvenog dogovaranja o njenoj visini, uključuje sve relevantne društvene faktore, kao i innstitucije koje se stvaraju da interesi pretplatnika budu zaštićeni.

23