RTV Teorija i praksa

unose novi društveni odnosi več se mogu detektovati u programskoj praksi radija i televizije. Ove promene su najizraženije u sferi političko-informativnih sadržaja. Ono, što obično nazivamo večim prisustvom društvene baze, prisustvo svih sredina, a ne samo centara i metropola, prisustvo radnog čoveka i svakodnevnog života, predstavlja jednu od osnovnih novih tendencija koje proširuju sadržajni dijapazon komunikacije. Društveni uslovi ovde daleko prevazilaze granice „javne delatnosti” drugih društveno-političkih sistema i otvara se takva potreba za novim sadržajima, koje radio i televizija još ne uspevaju da zadovolje. U tom smislu smo i govorili o tome da artikulacija novih odnosa u sredstvima masovnog komuniciranja zaostaje za realnim stanjem. Zahtevi korisnika informacija za sadržajima iz baze, iz osnovne organizacije udruženog rada, interesne zajednice, lokalne sredine, itd. su izuzetno intenzivni. Poneki put se oni olako tumače željom da se Ijudi „čuju” ili „vide”. Ima, razume se, i toga, ali to nije bitno u ovom procesu. Realna potreba za tim informacijama rađa se iz složenih životnih situacija i problema koji se sada decentralizovano rešavaju, pa se traži analogija u situacijama i načinu rešavanja pojedinih aktuelnih problema. Drugi pravac promena u sferi političko-informativnih sadržaja, do sada manje izražen od prvog, jeste izvesno pomeranje težišta sa komunikacija koje se odnose na več donetu odluku i kontrolu njenog sprovođenja, na proces dolaženja do odluke. Uporedo sa konstituisanjem „vertikalne” organizacije samoupravljanja, saživljavanjem delegatskog sistema, javlja se sve veča potreba za aktivnijom ulogom sredstava masovnog komuniciranja u procesima sporazumevanja i dogovaranja, usklađivanja interesa i konstituisanja zajedničkih stavova i odluka. Več u periodu koji je pred nama, verovatno će se znatno izraziti ovakvo pomeranje težišta. Naime, nije mogučno uspostaviti normalno funkcionisanje delegatskog sistema bez odgovarajućeg prilagođavanja sistema komuniciranja. Sada smo u periodu iznalaženja pogodnih rcšenja, ali je nesumnjivo da je tu i poscbna uloga sredstava javnog komuniciranja. Treči pravac promena nastupa iz procesa novih odnosa u razmeni rada u pojedinim društvenim aktivnostima - u razmeni izmcđu proizvodnih delatnosti, usluga, socijalne, zdravstvene,

18