RTV Teorija i praksa

ona obuhvata relativno mlade medije koje karakteriše dinamizam stvaralačkog traženja i programskog usavršavanja. Ni ovogodišnji festival nije bio izvan takvih intencija i ambicija. Programi su bili veoma dobro raspoređeni, tako da se svakom učesniku pružala mogučnost da upozna različite vrste programa. Ovogodišnji festival se izdvajao i nekim posebnim akcentima: veoma uspešno organizovanom informativno-televizijskom sekcijom, interesanthim simpozijumom o umetničkoj produkciji televizije, demonstracijom rezultata istraživanja u oblasti kunstkopf tehnike i jednim stručnim saopštenjem o participativnoj drami.

PARTICIPATIVNA DRAMA U okviru stručnog programa festivala, koji je bio namenjen umetničkoj televizijskoj produkciji, čini mi se da je bilo najintcresantnijc saopštcnje predstavnika iz Danske, Olge Lin (Olga Linne) i Kjelda Veirupa, pod naslovom Umetnost i novac. Autori nisu rekli mnogo izuzetno specifičnog ili nepoznatog. Međutim, u završnom odeljku: Participativna drama - moguća altemativa, predstavnici Danske obavestili su učesnike stručnog skupa o jednom interesantnom aspektu umetničke produkcije, o takozvanoj participativnoj drami. Nažalost, nisam imao priliku da vidim ni jednu takvu realizaciju, pa ću pokušati da istaknem nekoliko karakteristika ove ideje prema izlaganju i tekstu saopštenja danskih autora, smatrajući da je takav eksperiment sam po sebi višeznačno indikativan, u kontekstu traganja za novim oblicima umetničkog izražavanja, a i šire. Način pripremanja participativne drame: nema prethodnog rukopisa i nema profesionalnih glumaca; u nastajanje drame uključeni su „obični Ijudi”, predstavnici određenog dela društva, odnosno „participanti” (od ove reči je i nastao termin participativna drama). Učesnici drame odabiraju se, zavisno od teme, iz određene društvene sredine: iz reda poljoprivrednih proizvođača, lučkih radnika, mornara na prekookeanskim brodovima itd. Ovi Ijudi, uz pomoć tehničkog tima i jednog instruktora, zajedno pripremaju dramsku priču, zavisno od sopstvene situacije i iskustva, zatim međusobno dele i igraju određene uloge. Sve što se dešava u studiju, počev od dolaska „glumaca” i „autora” i njihovog međusobnog upoznavanja, pa

198