RTV Teorija i praksa

Gojko Miletić

OD TEHNIKE DO UMETNOSTI I OBRATNO

(utisci sa festivala Prix Italia)

Ove godine održan je u Bolonji dvadeset osmi Međunarodni festival radija i televizije Prix Italia. Ovaj skup, sa najdužom tradicijom RTV smotri u svetu, sadržavao je, kao i obično, i propratne manifestacije: naučni simpozijum i savetovanje iz oblasti masovnih komunikacija. U okviru takmičarskog dela, programi radija i televizije odvijali su se u tri kategorije: dokumentarne emisije, drama i muzički programi. Savetovanje je ovog puta bilo posvečeno pitanjima organizacije i strukture umetničke proizvodnje na televiziji, dok je naučni simpozijum održan sa opštom temom „Novina u doba krize: budućnost nije onakva kakva je uobičavala biti.” Prix Italia, največi međunarodni radio-televizijski festival, nekim svojim odlikama pripada opštefestivalskoj slici sveta. Pre svega, Prix Italia se uključuje u onaj red festivala koji su uveliko institucionalizovani, o čemu svedoči i činjenica da če za dve godine dostiči i zavidnu jubilarnu tridesetu godišnjicu postojanja. Iza toga i ispred toga nalazi se uhodan, vremenom i razvijan festivalski poredak, precizan, mada pomalo trom i nekako akademski samouveren, rutiniran i osmišljen. Prix Italia je istovremeno i opšti i specijalizovani festival; specijalizovan je utoliko što se njegova programska struktura iscrpljuje u granicama radio-televizijskih programa, a opšti je po tome što obuhvata sve vidove stvaralaštva u okviru ovih medija. Pored toga, to je, pre svega, iskustveno-stručni festival; njcgovi programski ciljcvi omeđeni su veoma širokim dijapazonom mogučnosti upoznavanja radio-televizijskog stvaralaštva i organizovanim debatama o problemima i karakteristikama toga stvaralaštva. Takva programska orijentacija daje festivalu širinu, ozbiljnost i odgovarajuču aktuelnost. Sve te odlike učinile su ga neophodnim i značajnim za svestranu razmenu radio-televizijskih iskustava. Neophodnost ovakve smotre preferirana je i činjenicom da

197