RTV Teorija i praksa

Informacija je žila kucavica sistema. Ostavljajući sada po strani metafizičke rasprave o tome šta je informacija ili šta je vest, ili šta su tekuči poslovi, jasno je da su tačnost i nepristrasna objektivnost od najveće važnosti u ovom modelu. Greška, dezinformacija ili nepotpuna informacija mogu biti opasni. Izvori rizika su mnogobrojni: nedolično prezentiranje, cenzura, blokirani tokovi informisanja. Proizilazi da je potrebno uložiti ogromne napore kako bi se održala sloboda informacije i njena jasnoća. U ovom modelu imamo klasičan pojam građanina koji je angažovan u procesu donošenja racionalnih odluka. Radi se o modelu odlučivanja u kome se prvi когак sastoji u identifikaciji problema, posle čega dolazi traženje po memoriji (ili doživljenom iskustvu) da bi se došlo do ostvarljivih alternativa; i, konačno, dolazi do testiranja odluke u smislu njene povratne sprege. Dobar deo rasprave o vestima i informaciji poprimio je oblik kibernetičkog modela i koncepta Ijudske prirode u smislu ličnosti koja misli, rešava probleme, koja je racionalna. Briga u vezi sa specijalizacijom, koja je bila isticana tokom svih naših sastanaka, isto tako ovde pripada jer upravo u ovom modelu specijalizovano i stručno znanje dobijaju svoj prestiž. jer ako želim da me specijalista operiše zašto onda da ne želim da me i specijalista па određeni način vodi po pitanju međunarodne situacije, po pitanju baštovanluka ili brige o deci, a sve su to pitanja koja ja uzimam veoma ozbiljno. Kibernetička perspektiva ima neprijateljski stav prema amaterizmu koji može biti i previše idiosinkretičan, kao i prema uopštavanju koje predstavlja anahronizam u doba koje se karakteriše složenošću i specijalizovanim znanjem. Međutim, specijalizacija u ovom kibernetičkom modelu različita je od one specijalizacije koja je tokom naših rasprava nazivana „generički radio”.Tu se radi pre o specijalizaciji funkcionalnih delova nego o toku usled klasnog raslojavanja. Svakako, klasno raslojavanje koje đeli može biti disfunkcionalno za sistem koordinacije a to predstavlja ono što sistem komunikacija čini u nekom kibernetičkom modelu. 2. Kultura Ono što je mnoge među nama učinilo ambivalentnim u odnosu na ovaj problem specijalizacije bio je jedan drugi model

43