RTV Teorija i praksa

Dr Berislav Šefer

EKONOMSKA PROPAGANDA PRAVO UDRUŽENOG RADA DA OBAVEŠTAVA O SVOJOJ DELATNOSTI

Ekonomska propaganda plod je i nužda robnog načina privređivanja. Ekonomska propaganda povezuje se sa robnim karakterom privređivanja, dakle i tržištem kao mehanizmom gde se vrši razmena roba u uslovima konkurencije, monopola, izbalansiranih ili neizbalansiranih odnosa ponude i tražnje itd. Upravo radi toga ekonomska propaganda na vidljiv način izražava mnogobrojne protivrečnosti koje su, u suštini, protivrečnosti samog robnog načina privređivanja. Međutim, odmah treba reči da nema univerzalnog, klasno neutralnog načina robnog privređivanja. Od sitne robne proizvodnje robna privreda se razvijala kroz razne faze kapitalističke robne proizvodnje, pa sve do raznih oblika postojanja i delovanja robne proizvodnje u uslovima izgradnje socij alističkih produkcionih odnosa. Robna proizvodnja u našim uslovima nije, dakle, robna proizvodnja uopšte. Ono što je univerzalno u robnoj proizvodnji, to je da materijalna dobra uzimaju oblik roba, Društveno-ekonomska sadržina ovih roba je, međutim, drugačija. Upravo radi toga nije formalnost kađ kažemo, kad se radi o robnoj proizvodnji u našim uslbvima, da se radi o socijalističkoj samoupravnoj robnoj proizvodnji. Za razliku od drugih društveno-ekonomskih oblika robne privrede, posebno za razliku od kapitalističke robne proizvodnje, to znači da se ovaj oblik robnog privređivanja odvija u uslovima društvene svojine nad sredstvima za proizvodnju i samoupravljanja radnika, Ovo se mora imati u vidu i kad је reč o ekonomskoj propagandi, lako jc ona privredni pratilac robnog načina privređivanja, ona se mora po nosiocima, ciljevima, oblicima izražavanja i drugim bitnim clementima toliko suštinski razlikovati od ekonomske propagande u drugim društveno-ekonomskim sistemima koliko se po svojoj društveno-ekonomskoj sadržini razlikuje i sarna robna privreda. U stvari, robna privreda i ekonomska propaganda su bitno uslovljene,

108