RTV Teorija i praksa

realizacije, što predstavlja znatna sredstva, o ovom se pitanju mora povesti znatno više računa. Ekonomska propaganda mora imati svoj puni ekonomski smisao i efekat za onoga koji troši sredstva za propagandu. Takođe, činjenica je da su često ekonomsko-propagandni programi i oglasi u raskoraku sa programskom orijentacijom i izdavačkom koncepcijom sredstava javnog informisanja. Ove se pojave najčešće javljaju usled nedovoljne brige raznih društvenih organa, nepostojanja saveta u organima informisanja koji bi sagledavali svestrani aspekt ekonoraske propagande, a ne samo (ili prvenstveno) finansijski aspekt, odnosno propagandu kao izvor prihoda. Pored toga, mora se istaći i potreba potpunije zakonske regulative ovih pitanja, kao i samoupravnpg sporazumevanja u pogledu normi ekonomske propagande (o čemu je več usvojen kodeks ekonomskih propagandista). Svakako da i radio" i televizija nisu bili imuni od ovih nedostataka. Ekonomska propaganda ima značajnu ulogu u kreiranju radio i televizijskog programa. Cinjenica je da ekonomska propaganda angažuje između četiri do šest i po hiljada časova televizijskog programa godišnje i da u nekim slučajevima ekonomsko-propagandni program učestvuje i do B°/o od ukupnog televizijskog prog'-ama. l Delatnost ekonomske propagande u značajnoj je meri otuđena od udruženog rada, a i Sireg društvenog uticaja. To i jeste izvor ranije pomenutih slabosti koje treba prevazilaziti. Sami producenti ekonomske propagande, dakle i takvi mediji kao što su radio i televizija, mogu i moraju svojom aktivnošću da doprinose otklanjanju i prevazilažeriju raznih slabosti. Za proizvođače roba koji traže usluge ekonomske propagande, ta propaganda mora da bude ekonomski svrsishodna, tj. da doprinosi optimalizaciji dohotka kroz povečanu realizaciju roba. Mediji koji učestvuju u proizvodnji ekonomske propagande i proizvođači roba koje se propagiraju, na specifičan način su dohodno povezani. Stoga bi valjalo da na tim osnovama uspostavljaju trajnije i stabilnije odnose i saradnju, a ne onu ad hoc komercijalnu saradnju. To bi omogučilo da se ekonomska propaganda nauči i stručno bolje ; zasnuje, a da se istovremeno stalno prilagođava napretku u

U originalnom tekstu dr B.Sefer je nakon ovoga pasusa citirao nekoliko stavova iz materijala Rezime i stavovi o ulozi ekonomske propagande u socijalističkom samoupravnom društvu. Kako taj materijal objavljujemo ovde u celini, i dostavili smo pomenuti citat iz teksta dr B.Šefera.

112