RTV Teorija i praksa

u kojima se ovakve poruke objavljuju, to su ekonomsko-propagandni programi i oglasi u štampi često protivrečni programskoj orijentaciji i izdavačkoj koncepciji sredstava informisanja. Ovakvoj situaciji pogodovalo je i to što ne postoje saveti ili drugi društveni organi koji bi dugoročnije usmeravali sadržaj i forme ekonomskog obaveštavanja”. Dobro je da radio-difuzne organizacije sada uključuju ekonomsko-propagandni program i organizaciono u program radija i televizije. Ekonomsko-propagandni program sastavni je deo celokupnog programa i treba da podleže istom režimu i istoj programskoj odgovornosti kao ostali programi. S obzirom na posebnosti ekonomske propagande, verujem da bi bilo dobro da svaka naša radio-difuzna organizacija ili sve zajedno formiraju neko stalno mešovito telo sastavljeno od programskih Ijudi radija i televizije, predstavnika ekonomsko-propagandnih agencija i predstavnika radnih organizacija naručilaca ekonomske propagande, koje bi unapred pregledalo scenarije ekonomsko-propagandnih poruka, a zatim i gotove emisije, odnosno propagandne filmove. Ponovo želim da podsetim na iskustvo Nezavisne britanske televizije. Njihovo telo za prethodnu kontrolu EPP pregledalo je u 1976. godini 7 hiljada scenarija za televiziju i tražilo izmene u 1.700 scenarija (24,28%). Kada su zatim pregledali gotove filmove ili magnetofonske trake, bilo je potrebno da se izvrše izmene na 200 filmovanih poruka (0,2%). Mislim da bi jedno takvo mešovito kontrolno telo kod nas moglo mnogo da doprinese kritičnijem pripremanju samih scenarija poruka i zatim i boljoj produkciji filmovanih poruka. Još jedno strano iskustvo. Finska televizija ima utvrđena sledeća pravila za EPP: „Ако se prilikom emitovanja pokaže da se materijal razlikuje od prihvaćenog scenarija, organizacija ima pravo da izbaci sliku ili tonski zapis, da skrati film ili da na drugi način otkloni bilo živi iii filmovani program koji nije u skladu sa smernicama ponašanja i pravilima”. U vezi sa sadržajem ekonomske propagande, poznato je da postoje izvesna ograničenja i kod nas i u svetu. Kod nas je zakonom zabranjeno propagiranje žestokih piča, duvanskih proizvoda i lekova. Ovi proizvodi mogu se u nekim zemljama slobodno propagirati, u drugim postoje slična ograničenja kao kod nas, a u nekim zemljama ima i vremenskog ograničenja propagiranja s obzirom na mogućnost uticaja poruka na decu. Na primer, u Kanadi ili Finskoj, cigarete i drugi proizvodi duvana ne mogu se propagirati na televiziji pre 21 časa. U

121