RTV Teorija i praksa

nekim zemljama nije moguće oglašavati žestoka pića pre 21, Зо, a laka pića pre 19 časova. U Austriji, na primer, zabranjeno je oglašavanje alkoholnih piča u vezi sa decom, omiadinom, motoristima ili u vezi sa sportskim emisijama. Ima i drugih proizvoda ili usluga koje su u pojedinim zemljama zabranjene za propagiranje na radiju i na televiziji. Između ostalog, to su poruke u vezi sa religijom ili politikom, sa pogrebnim preduzečima, agencijama za ženidbe, u vezi sa opkladama i lutrijama, pozajmljivanjem novca, u vezi sa uslugama lekara, zubara, pravnika, advokata, narkoticima ili drogama. Posebna pažnja u nekim zemljama posvećuje se zaštiti dece od agresivne ekonomske propagande. Pošto deca nisu kupci mnogih proizvoda, a mogu se izjašnjavati o njihovim prednostima, treba voditi računa o tome da se ne podstiču da postaju napast za druge Ijude u interesu bilo kog proizvoda ili usluge. Mnoge zemlje imaju utvrđene posebne norme, naročito u vezi sa raznim nagradnim takmičenjima za decu. Jugoslovenska radio-televizija je već pre nekoliko godina donela sporazum radio-difuznih organizacija o ekonomskoj propagandi - u stvari kodeks ponašanja. Radi se, prema tome, samo o tome kako sve te norme što efikasnije primeniti u praksi. Mislim, dalje, da zaostajemo u istraživanju auditorija u pračenju ekonomsko-propagandnog programa. Za takva istraživanja morala bi biti u prvom redu zainteresovana sama privreda zbog utvrđivanja uspeha određenih ekonomskih poruka, ali i radio-difuzne organizacije zbog saznanja kakve oblike, kakvu kompoziciju ekonomskih рошка na radiju, odnosno na televiziji voli ili ne voli slušalac, odnosno gledalac. Istraživanje koje su naše radio-difuzne organizacije izvršile o rezultatima ekonomsko-propagandnog programa u prošloj godini, o čemu je na ovom skupu prošle godine govorio Lado Pohar a ove godine izneo još neke dopunske podatke Kiuno Novak, dalo je zaista veoma interesantne i za obe strane korisne podatke. Međutim, istraživanja bi morala biti redovna, Pošto su posebna istraživanja dosta skupa, trebalo bi za njihovo finansiranje nači zajednički dogovor privrede i radio-difuznih organizacija. Na kraju, još nekoliko misli i podataka o finansijskim vidovima ekonomske propagande na radiju i na televiziji. Radio i televizija nisu jedina sredstva za ekonomsku

122