RTV Teorija i praksa

organizacije, dok se s druge strane taj isti pojedinac pojavljuje na tržištu i kao potrošač, to jest kao meta svakodnevne ekonomsko-propagandne djelatnosti ostalih radnih organizacija...” Može se dakle zaključiti da izrazito afirmativni stavovi nisu zasnovani na „motivima osobne korisnosti” nego proizlaze iz shvačanja društvene cjeline. Osjetljivije je pitanje da li ekonomska propaganda upotrebljava djelimične istine za pridobivanje potrošača. Ovdje opažamo znatan broj neodlučnih odgovora, ali je bitno da su najčešči odgovori po kojima se tvrdi da ekonomska propaganda upotrebljava djelimične, a ne potpunije istine radi pridobivanja potrošača. Tek svaki peti privrednik tvrdi da se ne upotrebljavaju djelimične istine. U razradi istog tematskog kruga pitanja tražio se i odgovor o tome da li ekonomska propaganda zloupotrebljava neupućenost Ijudi. Pitanje je namjemo sadržalo grubu kvalifikaciju „zloupotrebljava neupućenost”. Odgovori su naizgled pozitivni: polovica ispitivanih tvrdi da ekonomska propaganda ne zloupotrebljava neupućenost, ali je značajno da svaki sedmi privrednik kaže kako ekonomska propaganda zloupotrebljava neupućenost. Ekonomska propaganda nameče Ijudima način života, odgovorilo je približno 40% ispitanih, a oko 30% kaže da to ekonomska propaganda ne nameće. Pitanje koje ovu temu produbljuje glasilo je; da П ekonomska propaganda pobuđuje nove potrebc potrošača? Odgovori su gotovo solidarni. Od 663 pitanih privrednika, 541 je dao odgovor da ekonomska propaganda pobuđuje nove potrebe potrošača i to je jedan od najafirmativnijih stavova o korisnosti ekonomske propagande. Jedna od varijanata istoga pitanja, ali sada sa stanovišta nametljivosti propagande (neovisno tome da li je to namctljivost pozitivna ili ne) istakla jc najčešči odgovor po kojem ekonomska propaganda nameče ponašanje potrošača u skladu s intercsima oglašivača. Takovih je odgovora višc od 50%. Tek svaki šesti odgovor iznosi tvrđnju da ta nametljivost ne postoji. Naredna su pitanja tražila deccntne odgovore - slaganje ili neslaganje - o društvcno afirmativnom vrcdnovanju ekonomske propagande. Više od polovice ispitanih ocjenjuje da ekonomska propaganda afirmira socijalističke vrijednosti. Približno svaki peti odgovor negira ovu tvrdnju Kako ekonomska propaganda utječe na mtade tjude, posebno u odabiranju životnih ciljcva? 287 odgovora iznosc tvrdnju da

129